English Deutsch Français Suomi

Victoria berättar om kärleken till Daniel, föräldrarnas oro, sjukdomen och barn

8 Oktober, 2009, 15:44 i KungligtVictorias & Daniels bröllop | 86 Kommentarer

kronprinsessan victoria

Drottning Silvia och Herman Lindqvist.

Drottning Silvia och Herman Lindqvist.

I boken ”Victoria – Drottning med tiden” tar Herman Lindqvist med oss på en resa i kronprinsesan Victorias liv, hennes kamp för kärleken, deras hemliga möten och Daniels sjukdom och om att bilda familj.

I en bok av historikern och författaren Herman Lindqvist berättar kronprinsessan Victoria personligt om livet som kronprinsessa. Kungafamiljen känner stort förtroende för Herman Lindqvist, som under en tid var Victorias privata historielärare. Nu har han fått skriva en bok om henne, passande till nästa års stora bröllop och att ätten Bernadotte samma år suttit på tronen i 200 år.

Ingen anade något om Daniels sjukdom under presskonferensen vid förlovningen.

Ingen anade något om Daniels sjukdom under presskonferensen i samband med förlovningen.

Hemliga möten på gymmet

I ”Victoria – Drottning med tiden” får vi läsa om drottning Silvias och kung Carl Gustafs oro för val av kronprinsessans pojkvän.
– De ville självklart att jag skulle få bästa möjliga stöd och uppbackning för min uppgift nu och i framtiden. Hur kunde de veta att Daniel kunde ge mig det? Hur skulle han själv klara det? berättar Victoria. Som även avslöjar sina och Daniel Westlings hemliga möten på gymmet.

Svårt sjuk

Och förlovning blev det till slut, 24 februari tog kronprinsessan Victoria och blivande prins Daniel emot för presskonferens på Kungliga Slottet. Vad ingen visste då var att Daniel hade njurproblem och var svårt sjuk. I boken avslöjar Herman Lindqvist att Daniels blodvärden kraftigt försämrades under presskonferensen. Och senare på kvällen var han tvungen att lämna förlovningsmiddagen med släkten för att han var så dålig.

I november finns boken att köpa i butik.

I november finns boken att köpa i butik.

Frisk till bröllopet

Men tack vare en lyckad njurtransplantation i maj i år mår Daniel bra igen och nästa sommar, närmare bestämt den 19 juni 2010, står han som brudgum i Storkyrkan i Stockholm och tar emot sin blivande hustru kronprinsessan Victoria framme vid altaret.
När kronprinsessan fick frågan om vad hon gör om tio år svarar hon:
– Att vi har bildat familj, det ser jag fram emot.
Boken ”Victoria – Drottning med tiden” finns att köpa i affärerna från och med 17 november.

Av Anna Frödell
Foto: Charles Hammarsten, Stella Pictures



Dela:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email

Kommentarer

86 kommentarer till "Victoria berättar om kärleken till Daniel, föräldrarnas oro, sjukdomen och barn"

  1. 1.      Natasha,  Oktober 8, 2009 16:31

    Beautiful and natural girl! Vilken fin bild och vilket besjälat ansikte! Hoppas att de upplever många lyckliga år tillsammans.
    PS. men Daniels glasögon skulle jag slänga bort – han är en annan människa utan dem…

  2. 2.      Linda,  Oktober 8, 2009 16:44

    Perfekt som julklapp…

  3. 3.      Carolina,  Oktober 8, 2009 16:51

    Släpps precis lagom till julhandeln, smart Herman!

  4. 4.      Karin,  Oktober 8, 2009 16:53

    Victoria er et fantastisk menneske. Jeg tror hun er veldig menneskelig og omsorgsfull. Ønsker henne og Daniel alt godt.

  5. 5.      Carolina,  Oktober 8, 2009 16:55

    Julens bästsäljare!

  6. 6.      Greta Norberg,  Oktober 8, 2009 17:39

    Jag tycker, att det är fantastiskt roligt, att Viktoria och Daniel äntligen ska få varandra efter alla dessa år. Det blir bra för Sverige. Hoppas dom får många härliga barn och bli en lycklig familj och, att Daniel blir helt återställd efter sin operation, så att det inte tillstöter någonting.
    Önskar det blivande brudparet all lycka och många gratulationer .
    Greta från norrland

  7. 7.      Mars,  Oktober 8, 2009 17:59

    Så jävla underbart! Jag får faktiskt tårar i ögonen. Man vill ju absolut dessa människor allt väl. De har väl inte haft alla odds på sin sida direkt. Stor kram Victoria och Daniel! Ni kommer att bli ett fantastiskt par att representera Sverige i framtiden.

  8. 8.      tina,  Oktober 9, 2009 0:24

    Man önskar dem verkligen allt gott, Viktoria är fantastisk så mänsklig, hoppas de får ett underbart liv ihop

  9. 9.      Louise N,  Oktober 9, 2009 8:16

    Kan bara instämma med bla Greta och Mars, man blir både rörd o berörd av deras historia! Tycker att Victoria är en otrolig människa som kommer att bli en suverän regent med tiden, är alldeles övertygad om att allt kommer kännas lättare för henne med Daniel vid sin sida… Tror alldeles säkert att han kommer växa in i sin roll som prins o att han kommer stötta Victoria på bästa sätt! All lycka till det vackra paret :) O boken, den kommer definitivt hamna i min ägo – frågan är om man orkar vänta tills tomten kommer ;)

  10. 10.      hilde,  Oktober 9, 2009 8:37

    Kan bare slutte meg til alt som er blitt sagt. Sverige har all grunn til å være stolt av sin kronprinsesse.
    Har aldri lest bøker om kongelige før,men en gang må jo bli den første. Det drøyer nok en stund før den kommer på norsk,om den i hele tatt gjør det, men man er jo vant til å lese svensk,så det blir nok en tur innom en bokhandel i Sverige.

  11. 11.      Elisabeth,  Oktober 9, 2009 9:53

    Vad positivt och roligt att läsa så många positiva kommentarer om vår kronprinsessa och Daniel! Annars är det ju ett fåtal högljudda som ständigt ska nedvärdera dem.

  12. 12.      Martin,  Oktober 9, 2009 10:53

    kom igen nu Trollet !!

  13. 13.      Elisabeth,  Oktober 9, 2009 11:06

    Neej Martin, inte efter den stormiga gårdagen! Christina skriver mycket intressant och roligt, fast inte i det här ämnet. Låt oss ha en lugn och skön dag idag. Det blir säkert snart fart igen.

  14. 14.      Martin,  Oktober 9, 2009 11:16

    hehe :) men jag gillar Trollet skrivkonst o mod i skon forening !!

  15. 15.      Elisabeth,  Oktober 9, 2009 12:40

    Ja, hon är verkligen modig. Själv funderar jag på om jag ska ge henne denna bok i julklapp :-) .

  16. 16.      Ines,  Oktober 9, 2009 13:03

    Fantastiskt bild på Victoria. Vilken uttryckskraft i ögonen! Hon är stark och kommer att bli en övertygande regent för Sverige.

  17. 17.      Britt i Lund,  Oktober 9, 2009 18:38

    Det ska bli trevligt att läsa boken och jag håller helt med om de tidigare positiva omdömena om det blivande brudparet. Kronprinsessan och hennes hjärtats prins har verkligen fått kämpa på olika sätt, Det är beundransvärt att de orkat trots alla insinuationer på olika sätt!

  18. 18.      Molly,  Oktober 9, 2009 20:11

    Hvorfor kaller dere Helsinki-damen modig? Betyr det at dere andre ikke tør å skrive det dere mener her?
    Jeg synes det har vært skrevet mye ondskapsfullt her om dette kjærlighetsparet. De skal forhåpentligvis en gang i fremtiden bli sveriges regentpar (vil det hete kongepar?). Valgspråket – for Sverige i tiden – vil jo få ny og mer relevant betydning med Daniel i en av hovedrollene!
    Måtte de få styrke og ikke minst helse til å utforme sin gjerning slik at alle kritiske røster forstummer. Måtte spesielt Daniel få mulighet til å vise for folket at han både har form, stil og innhold som rekker til å være prins både for kong Salomo og Jørgen Hattemaker!!!

  19. 19.      chris,  Oktober 9, 2009 22:30

    molly
    så rätt du har men det är enligt mig då- bäst klargöra det en gång för alla. dessutom vad billigt det måste vara för SD denna sajt- bara stjäla information o nyheter från bättre bemedlade. SD den nya robin hood eller? kanske tvärtom??
    Martin
    vad är det för fel på dig- hejjar du verkligen på ja då är du alltså ändå en medlöpare alltså? – synd verkligen.

  20. 20.      Martin,  Oktober 9, 2009 22:39

    hehe Chris vet inte vad Du syftar pa ??
    men nagon medlopare har jag aldrig varit nansin !! haller mig med helt egna asikter…ibland sammanfaller de med andras …oftast inte !!
    dessutom brukar jag halla pa ”the underdog”… ciao ciao !!

  21. 21.      chris,  Oktober 9, 2009 23:19

    jasså inte det Martin- hur tänker du då om att uppmuntra den jag mycket väl förstår du avser med trollet att komma med motargument när det verkar för snällt- har man läst om mobbning eller skrivit en C uppsats om fenomenet. Så är du helt klart en medlöpare.
    Och Signe innan du nu skyndar till och ifrågarsätter vad jag tycker.
    så tycker jag detta: Jag tycker man ska respektera den troföljd vi har i landet. Jag tycker man ska respektera människor som följer sin övertygelse vad det gäller kärlek- och det oavsett rang i samhället. Jag tycker vi ska behandla människor mer utifrån andra egenskaper än vad vi tycker är snygga attribut.
    Jag tycker att kronprinsessan och hennes i kärlek vald blivande prins inte ska bli förlöjligade eller bli omtalade i nedsättande eller kränkande ordalag. Kritik är viktigt i en demokrati men jag anser den bör vara konstruktiv och inte utgå från yttre attribut. Det är vad jag tycker.

  22. 22.      chris,  Oktober 9, 2009 23:21

    var jag modig nu eller kanske töntig?

  23. 23.      chris,  Oktober 9, 2009 23:29

    kanske man skulle kunna tänka så här: Vem är inte modig som vågar lämna ut sig i en bok? Är en gymägare från ockelbo modig, när han följer sin övertygelse? Eller är en anonym ifrågasättande kvinna från helsinki modig? Är anna anka modig- eller bara korkad och söndergymmad? Är du modig martin? Är jag modig? Där kan jag svara: inte speciellt modig- men tillräckligt modig för att våga vara det.

  24. 24.      Martin,  Oktober 10, 2009 2:08

    Chris att elda pa Trollet lite ar ju inte medloperi (vilket uttryck hehe)
    det ar daremot kul nar Moumiiin drar pa lite…. tycker jag ja!! :)
    Daniel W ar definitivt modig som gar in i detta atagande !! samt tror jag att han ar valdigt palitlig och rakryggad…men jag kaenner honom inte sa jag kan ju inte garantera for att min uppfattning ar riktig..!!
    Om Trollet ar modig vet jag inte men hon ar inte raedd for att sta ensam mot etthundra om det skulle kraevas !!
    om jag ar modig?? vem vet men jag ar intelktuellt hederlig i alla fall !! :)
    Du tar Dig som kommentator Chris !! Du uttrycker asikter numera :) !!

  25. 25.      signe,  Oktober 10, 2009 9:44

    Hej på er alla………har haft främmande och vi var i Krisianstad igår………så därför är så himla roligt när jag sätter på datorn idag och ser så många positiva kommentarer om Viktoria och Daniel
    Tack jag håller med er alla …………..men

  26. 26.      signe,  Oktober 10, 2009 9:53

    Martin
    det är kanske första gången jag regerar negativt på din kommentar om att Christina/trollet skulle vara MODIG när hon nedvärderar,kränker Daniel för sin ”enkla bakgrund” Jag blev också väldigt påhoppad av denna människa. Det är ju sånt vi måste motarbeta i dagens samhälle för det håller ju på att gå överstyr fullständigt för många idag som får fel signaler.Jag tyckte inte det va bra att du sporrade Christina till elakheter. så jag tycker det är skönt att hon tar time out……..

  27. 27.      signe,  Oktober 10, 2009 9:55

    Chris
    Jag ifrågasätter inte dig alls utan är helt inne på din linje när det gäller Daniel och Viktoria………..
    kram på dig

  28. 28.      signe,  Oktober 10, 2009 9:58

    Men naturligtvis har ju Christina rätt att komma tillbaka och ventilera sina åsikter som alla andra………….

  29. 29.      Christina Helsinki,  Oktober 10, 2009 10:33

    Signe,

    Time out?????

    påhoppad?????? Vem är påhoppad.

    Snart måste tidningen ha en rubrik, under vilken du kan kritisera mig.

    Men ta det lugnt, och börja komma med motiverade kommentarer om vilken nytta den kommande prins Daniel, kommer att ha för Sverige.

    Säger som Rose/Blanche; republikanerna jublar.

    Daniel kommer att bli en förebild, för svenska kungahusets onödighet.

    Hoppas att hans arbetsupgifter inte kommer att begänsas till att vara snäll med eventuella barn.

  30. 30.      Neta,  Oktober 10, 2009 10:44

    Christina,

    Jag håller helt med dig om Daniel, är ju en av de få här som ifrågasätter lämpligheten med ”prins” Daniel.

    Så gott som alla är ju helt lyriska över honom (äkta svenskt kärnvirke, duktig entreprenör, kommer från en ”jordnära” :-) familj etc etc…

    Det enda han kan göra är väl att ligga lågt och inte skämma ut kungahuset alltför mycket. Annars blir han inte en tillgång utan en börda för Victoria……en black om foten….

    Vi har inte sett slutet på historien.

  31. 31.      signe,  Oktober 10, 2009 11:21

    Neta
    Precis Ingen har sett slutet än så därför är det ganska dumt att diskutera Daniel
    Men det jag menar är att de älskar varandra och det är väl idagsläget det viktigaste och så får vi som sagt var se tiden an
    men jag gillar inte förutfattade meningar att man dömer ut folk i förtid
    Neta jag vet vad du tycker om Viktoria och det respektar jag fullt ut. Och jag har aldrig sett att du för den sakens skull har hoppat på Daniel med en massa fördomar och floskler………..
    dina åsikter är sakliga och seriösa……………….

  32. 32.      Neta,  Oktober 10, 2009 11:35

    Signe
    Så klart att de älskar varandra och skulle mot förmodan kärleken ta slut så är det för sent för dom att dra sig ur. Brölloppet! Brölloppet!
    Du vet vad jag tycker om Victoria säger du. Jag tycker att hon är mycket duktig, charmig och dessutom lär hon vara rolig. (fast jag har hört att hon kan vara nog så fjär på privata tillställningar om det är något som inte passar) Men så skall ju en kunglighet vara också. ”We are not amused” för att citera the Queen.
    Så jag har ingenting emot henne…..men är tveksam om hennes val av tillkommande, trots kärleken.
    Vi får inte glömma bort att Carl Philip står som nr 2.

  33. 33.      Gittan,  Oktober 10, 2009 11:37

    …Och honom vill vi se med Emma vid sin sida, eller hur Neta?…Fniss..
    Jag är snart den enda här på sajten som fortfarande håller på Emma…

  34. 34.      signe,  Oktober 10, 2009 11:44

    Christina
    du hetsar på som vanligt.Det är ingen som vet hur framtiden kommer att se ut inte ens en gång du
    Det du svamlar om är ju ingen serös åsikt utan bara förutfattade meningar.
    Jjag kritiserar aldrig någon utan anledning……….behöver ingen egen spalt(löjlig kommentar) Jag vet hur människor känner sig som råkat ut för enbart kritik ,fördömmande osv.. deras självkänsla blir totalt förstörd.(jobbat med ungdomar som råkakat ut för mobbning….)
    Jag vet inte heller hur det kommer att gå för Daniel men jag ser positivt på det och önskar paret lycka till och hoppas att allt ska gå bra och jag litar på Viktorias omdöme……. kritken får vänta tills den är motiverad…….
    Positiva tankar mår alla bättre av än negativa…………
    Du kan fortsätta svamla hur mycket du vill men för mig är detta ämne slutdiskuterat…………….hoppas du kan respektera det………………….

  35. 35.      signe,  Oktober 10, 2009 11:48

    Gittan
    jag håller också på Emma……….om det bli de två igen så står hon och C-P som nr 2 (precis som Neta säger)…….
    spännande………….

  36. 36.      Molly,  Oktober 10, 2009 11:56

    Gittan,- jeg liker Emma. Hun ser ut som en robust og sunn sjel. Men hun er vel på utelisten,- også hos Carl Philip,- så vi får vente på hans neste valg før vi begynner å dissekere??

  37. 37.      Demba,  Oktober 10, 2009 11:57

    Gittan och Signe.
    Jag ser också gärna att det blir C-P och Emma i framtiden.

  38. 38.      Gittan,  Oktober 10, 2009 12:34

    Härligt flickor !! Er kan man lita på i alla väder..LOL…(Och här är soligt och vackert!)
    Gå nu in och läsa alla mina nya linkar härovan under Märtha och Frederik..Samt lyssan på Philip under ”Hissa och Dissa”…

  39. 39.      chris,  Oktober 10, 2009 17:31

    Martin
    Det finns mobbare eller hur? Medlöparna är dom som eldar på mobbaren, det är ett vedertaget uttryck. Jag och många med mig anser medlöparna vara farligast. Varför? Helt enkelt därför att utan medlöpare har mobbaren ingen möjlighet att genomföra sin kränkning.
    För övrigt är det mycket trist att läsa vilken människosyn somliga har i en tid vi kallar 2009.

  40. 40.      Irena.,  Oktober 10, 2009 17:37

    En allvarligt menad kommentar till Daniel W.: Vi måste lämna honom ifred ett tag, för han har svårigheter, han är som en infångad, inhängnad Grizzlybjörn som nu skall salongsanpassas och visas på cirkus, och den processen är inge´rolig alls.
    Schlap av: Hon älskar honom. Basta!

  41. 41.      signe,  Oktober 10, 2009 18:13

    Chris och Irena
    Bra kommentarer——Håller med till 500%

  42. 42.      Martin,  Oktober 10, 2009 21:57

    Chris lighten up !! :)

  43. 43.      Martin,  Oktober 10, 2009 22:00

    Signe Du laste slarvigt vad jag skrev sa inte att Trollet ar modig men jag sade att hon inte ar raedd for att vara den ende med en viss asikt !!
    aven om etthundra star henne emot !! och det star jag fast vid !!
    om det ar mod….det far andra avgora !!

  44. 44.      Martin,  Oktober 10, 2009 22:01

    ah man kan val ente tala om mobbare i vedertagen mening pa denna sidan…ingen kan val mobbas har?? i sa fall blandar sig nog nagon i :) hehe

  45. 45.      Martin,  Oktober 10, 2009 22:08

    nar det gaeller Daniel (Westling) far man numera nastan tillagga i dessa spalter…. :) sa ar laeget det att det blir Victoria och Daniel !!
    det ar bara att ,som man sager i militara sammanhang,…gilla laget !!!
    Vi far se hur det gar framover….om ett par tre ar kan man ha en forsta uppfattning om huruvida eller ej !! narmast foljer om inget oforutsett intraffar nu brollopet den 19 juni 2010….sedan valjs det en rodgron regering , darefter ytterligare ett brollop pa senhosten ….och sen borjar nedrakningen pa forsta smattingen vem blir forst ?? 100 spaenn pa Madeleine/Jonas !!

  46. 46.      Gittan,  Oktober 10, 2009 22:18

    ….Där håller jag med dig Martin…Jag tror Madeleine och Jonas kommer med första kungliga bebisen.. Fel att spekulera kanske, för det kan ju tillstöta oväntade komplikationer…Det kanske inte är så lätt att prestera när man har kravet på sig..Och vem vet, Victoria kanske får vänta flera år innan hon får första barnet, och det kanske aldrig blir mer än ett…Och här sitter vi och talar om att vi tror att de skaffar både tre och fyra…

  47. 47.      Martin,  Oktober 10, 2009 22:24

    sakert minst tre vardera tror jag personligen Gittan for sa ska de vara i de kungliga barnkamrarna…och sa blir priset mindre for barnflickan om man kan sla ut kostnaden pa tre eller flera…det vet ju Du som ar egen foretagare :)

  48. 48.      Martin,  Oktober 10, 2009 22:27

    forresten skall Du ocksa ha en eloge for alla linkar som Du postar Du har nastan helt avlastat mig och det kanns skont !! :)
    valdigt trevligt att man kan ga till 1 staelle och hitta allt aktuellt som hander ….
    o ibland foetter !!

  49. 49.      Martin,  Oktober 10, 2009 22:28

    pa tal om det ja Var ar Du Sigrid?? Du behovs med Dina jattebra linkar !!

  50. 50.      Neta,  Oktober 10, 2009 22:32

    Usch vad du är negativ Martin #45 …..strö inte smolk i bägaren. Rödgrön regering, nu blir jag så upprörd så jag kommer inte att kunna sova :-(

  51. 51.      Martin,  Oktober 10, 2009 22:37

    hehe staell in Dig pa det for snart ar det verklighet Neta sorry….:(

  52. 52.      Martin,  Oktober 10, 2009 22:39

    ta en karaff rodvin med Dig pa sangkanten sa somnar Du goett :)

  53. 53.      Gittan,  Oktober 10, 2009 22:40

    Neta…Oraklet i S.F. har talat !

  54. 54.      Martin,  Oktober 10, 2009 22:43

    endast Sverige svenskar har !!
    ”orakad i SF”

  55. 55.      Neta,  Oktober 10, 2009 22:45

    Är rädd för att du har rätt…..men SÄKERT är det inte. Vin på sängkanten? Fy, va äckligt. Nä, jag tror jag tar en G&T nu och här istället!

  56. 56.      Neta,  Oktober 10, 2009 22:46

    Som ett krusbär i SF då :-)

  57. 57.      Neta,  Oktober 10, 2009 23:35

    Tjaha….nu sover alla och jag tog mig en dramm för att lugna mina franska nerver. Så jag kommer att sova ovaggad och inte ha några mardrömmar om den vidrige Ohly.

  58. 58.      Olga61,  Oktober 10, 2009 23:52

    Sov gott , Neta …:)

  59. 59.      Neta,  Oktober 10, 2009 23:57

    Och nu ser jag att danskarna har vunnit mot Sverige i fotboll. Vem bryr sig?
    Inte jag. Vi är i alla fall bäst på Varpa. På Gotland iaf…. :-)

  60. 60.      Neta,  Oktober 10, 2009 23:59

    Men tack Olga, sov gott du med. Kram

  61. 61.      Olga61,  Oktober 11, 2009 0:01

    Kram tillbaka … :)

  62. 62.      chris,  Oktober 11, 2009 0:59

    är det någon som råkar minnas vad det sas om mette-marit innan hon gifte sig? Allt var negativt vill jag minnas även hennes namn. Hur gick det sen? så Daniel än har jag inte hörs att ditt namn inte duger iaf. Alltid en start eller hur? Och om nu det skulle bli republik framöver så inte kommer det att bero på nästa års försommarbröllop det är jag väldigt övertygad om. Enligt mig är Silvia mer kunglig än kungen själv, tänk om historien upprepar sig helt enkelt? Förresten varför dög Silvia? OS- värdinna- är det ett väldigt statusfyllt yrke?

  63. 63.      Martin,  Oktober 11, 2009 1:14

    OS vardinna ar inte ett yrke men en grej som man gor en gang i livet…
    sa det galler att tajma raett !!! :)

  64. 64.      chris,  Oktober 11, 2009 2:54

    men vad har kvinnan för yrke då- har kvinnan något? Innan hon träffade kungen vad vem var hon? Antar att Silvia är respekterad. Daniel är det hos folket i helhet vågar jag påstå. Vem har rätt då folket eller koleriska och ogina sk. överklass? nu var det sagt- vissa anser sig tycka sig stå över andra och det är 1709 ”tänk ”enligt mig. Jag respekterar Silvia- om jag gör det måste jag också respektera Daniel- annars biter jag mig själv i svansen(fast jag ingen har).Och bli prins är inte en grej man gör heller.

  65. 65.      Elisabeth,  Oktober 11, 2009 18:30

    Neta, roligt att höra att du är positivt inställd till Victoria, i alla fall i vissa avseenden. Utifrån det du har skrivit tidigare är jag mycket förvånad.

  66. 66.      Neta,  Oktober 11, 2009 18:52

    Jodå Elisabeth, jag tycker att Victoria tar sig på många sätt hon har blivit mer sofistikerad och visst är hon duktig men jag får knottror när jag ser henne i hästsvans….. :-(
    Och jag har aldrig tyckt att hon är vacker men det är ju min smak.

  67. 67.      Elisabeth,  Oktober 11, 2009 18:58

    Jag förstår inte heller varför hon så ofta bär hästsvans. Om hon är vacker eller inte vet jag inte. Jag tycker det är viktigare vad hon gör. Hon gör, tror jag, väldigt mycket positivt i sitt yrke.
    Du brukar tipsa om att hennes bror finns som nummer två. Han är säkert trevlig, men intrycket man får via tidningar är att han är mycket blyg alternativt ointresserad av det officiella livet. Kanske får man fel uppfattning av tidningarna. Man vet ju aldrig vad som är sant.

  68. 68.      Neta,  Oktober 11, 2009 19:07

    Prinsen har varit mycket blyg, men jag tror det håller på att gå över.Dessutom mognar Bernadottarna sent. Så jag har stort hopp om honom. Men som du säger: Man vet aldrig vad som är sant om man skall gå efter vad som skrivs i pressen.

  69. 69.      Elisabeth,  Oktober 11, 2009 19:08

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johannehildebrandt/article5939662.ab

    Sonen kom hem med Aftonbladet idag och i den fanns en riktigt trevlig artikel!

  70. 70.      Elisabeth,  Oktober 11, 2009 19:12

    Jag glömde skriva att den handlar om Victoria!

  71. 71.      Martin,  Oktober 11, 2009 19:15

    Silvia ar utbildad tolk inbillar jag mig Chris !!
    hepp Elisabeth Du lyckades med det omojliga att fa en link tll AB eller Expressen eller KvP en pa 25 gar igenom :)

  72. 72.      Martin,  Oktober 11, 2009 19:20

    ok laste artikeln varfor ar det comme il-faut att anvanda de grovsta av uttryck??? ingen reagerar i Sverige svordomar pa TV ar ju vardagsmat
    kulturnivan forfaller till ”draengstugeniva” som en av mina lararinnor en gang sade…(.varfor just peka ut draengar fragade vi !! hi hi)

  73. 73.      Elisabeth,  Oktober 11, 2009 19:42

    Martin, visst kunde språket vara bättre! Annars är jag förvånad över en så positiv artikel i just Aftonbladet.

  74. 74.      Gittan,  Oktober 11, 2009 19:51

    Martin 71….Är det någon av er som har kläm på om Silvia var helt nyutexaminerad från tolkutbildningen när hon träffade Carl-Gustaf…Eller om hon hade hunnit jobba några år som tolk. Var kanske OS premiärjiobbet….
    Och i vilka språk har hon tolkbehörighet??

  75. 75.      Martin,  Oktober 11, 2009 19:52

    men den var lite blandad…hon kunde undvara alla utom Victoria….!!
    obs att manga reportar skriver som dom gjor for att bli accepterade i sina kretsar….privat innerst inne kan dom tycka annorlunda men dom vagar inte ga mot strommen….

  76. 76.      Gittan,  Oktober 11, 2009 19:53

    Och så Johnnes….Om du är på linan ikväll…Upplys mig om varför Albert Och Stephanie är S.A.S. medan Caroline är S.A.R. i sin tilltalstitel…

  77. 77.      Martin,  Oktober 11, 2009 19:54

    nej har dalig koll pa det…portugisiska sakert tyska kanse engelska osse
    hur bra ar franskan vet ej….ingen av barnen har arvt hennes begavnng…
    eller har hon begavning?? hon fick ju tva sprak gratis !!

  78. 78.      Martin,  Oktober 11, 2009 19:55

    Caroline flyger Luthansa .!!! :)

  79. 79.      Martin,  Oktober 11, 2009 19:56

    alternativt on ar utbildad arkitekt ???

  80. 80.      Gittan,  Oktober 11, 2009 19:57

    Hmmmmm…LOL !

  81. 81.      chris,  Oktober 12, 2009 1:05

    tolk jobbar människor med i Sverige som har utländs härkomst (som det brukar heta) men – jaha det var ju en hög utbildning vår drottning har då? eller kanske ändå inte. Men kanske är det så att brasiliansk/tysk härkomst som vi egentligen inte vet så mycket om ändå står högre i kurs än företagande som genererar en hel del både skattemedel och arbetstillfällen. Ja inte vet jag men nog tycker jag Daniel verkar minst lika värdig som gemål som Silvia en gång var och kanske är det dax för alla att acceptera sakernas tillstånd. Förresten Neta- duktig är ett ord som rimmar dåligt med 2009. Tror du Vicktoria vill företräda Sverige och vill kallas duktig? Det tror inte jag- men jag tror hon vill och kan- det kan inte rally Calle- för han vill inte, det syns o märks.

  82. 82.      Neta,  Oktober 12, 2009 9:14

    rallyCalle he he

  83. 83.      Martin,  Oktober 12, 2009 9:19

    Rally Calle blir aldre och mognar fram….han blir en perfekt kung i framtiden !!! om det behovs !!

  84. 84.      chris,  Oktober 14, 2009 1:15

    blir han det Martin? Ok då hoppas jag det aldrig behövs helt enkelt- för inget alls tyder på att han vill. Han har inte stadgat sig- han springer och gömmer sig som jag ser det. Visserligen mognar vissa sent- men leka kurragömma när man är 30 verkar lite väl barnsligt- lika barnsligt som att hålla på med en miljöförstörande hobby faktiskt. Kungahuset anser sig ju ha ett miljöintresse, det blir aningen ihåligt med en rally Calle i familjen då? Jag begriper inte att inte föräldrarna ryter i ordentligt.

  85. 85.      Martin,  Oktober 14, 2009 2:14

    hehe Chris det ar ju manga manga som kor biltaevlingar av all de slag…
    lat nu prinsen ha kul !!
    !snart ar kriget har och da far vi koera tanks istaellet!! och den miljoforstoringen blir mangdubbelt storre !!!

  86. 86.      chris,  Oktober 14, 2009 22:43

    är det många prinsar som kör biltävlingar? Hur gamla är dom? Och vilket krig tänker du på ska komma? Nä nu var du orolig på riktigt.

Kommentera?

Mer om kungligt

03
Sep
2010 -
03
Sep
2010 -
03
Sep
2010 -
02
Sep
2010 -
02
Sep
2010 -
02
Sep
2010 -
02
Sep
2010 -
02
Sep
2010 -
02
Sep
2010 -
01
Sep
2010 -
01
Sep
2010 -
01
Sep
2010 -
01
Sep
2010 -
01
Sep
2010 -
31
Aug
2010 -

Mer om victorias & daniels bröllop

20
Aug
2010 -
02
Aug
2010 -
16
Jul
2010 -
13
Jul
2010 -
07
Jul
2010 -
01
Jul
2010 -
30
Jun
2010 -
27
Jun
2010 -
24
Jun
2010 -
24
Jun
2010 -
23
Jun
2010 -
23
Jun
2010 -
22
Jun
2010 -
22
Jun
2010 -
22
Jun
2010 -

Drottning Elizabeth
– en osannolik stilikon…

Kungligt Att drottning Elizabeth skulle vara en stilikon låter kanske osannolikt, men just så är det – i alla fall i Storbrita...

Drottning Silvia hyllade Nelson Mandela

Kungligt Barns rättigheter ligger drottning Silvia mycket varmt om hjärtat och i går delade hon ut pris till Årtiondets barnrätts...

Mette-Marits nya herrklocka skapar rubriker i Norge

Kungligt Kronprinsessan Mette-Marit har tydligen skaffat sig en ny klocka. Det visar sig vara en dyr herrklocka som nu skapar rub...

Mathilde och Philippe följde barnen till höstens första skoldag

Kungligt Kronprins Philippe och kronprinsessan Mathilde har följt med sina barn till skolan. Höstterminen har nu startat även i Belgie...

Webb-tv: Mette-Marit och Haakon svarar på frågor från folket

Kungligt Kronprinsessan Mette-Marit och kronprins Haakon har varit på besök i Lillesand. Där fick de också svara på några frågor från fol...