Så går det för Sofias kamp mot näthatet: "Det är en hjärtefråga"
Tidigare i år startade prins Carl Philip och prinsessan Sofias stiftelse en kampanjsajt där de arbetar för att synliggöra det tuffa klimat många ungdomar möter på nätet. Projektet fick namnet #viberättar och ger barn och unga möjlighet att anonymt berätta om självupplevd utsatthet på nätet.
När kampanjen startade lät det så här:
Nu har det gått några månader, och Svensk Damtidning har talat med Essi Alho, projektledare vid prinsparets stiftelse, för att få veta mer om hur arbetet fortgår.
– Det går bra, vi lanserade projektet #viberättar i juni, och under sommaren är det ju få barn på plats i skolorna. Men hittills har vi fått in omkring 50 berättelser, berättar hon.
Projektet fortsätter nu genom att personer som jobbar för stiftelsen går ut i skolor för att tala både med elever och personal. Prinsparet kommer själva inte att vara ute i skolorna, men är engagerade i arbetet som utförs.
– För prinsessan Sofia är detta verkligen en hjärtefråga, förklarar Essi.
Anledningen till att kampanjen startade från första början var att de anställda vid prinsparets stiftelse träffade många ungdomar som berättade om olika former av utsatthet på nätet. Många barn och unga ansåg dessutom att utsatthet på nätet var en del av livet som de var tvungna att leva med, att det inte var någon idé att berätta eftersom de känner att vuxna inte förstår. Och det är bland annat denna problematik som Stiftelsen vill förändra genom kampanjen.
– Därför vill vi uppmuntra ungdomarna att berätta, vi vill bryta tystnadskulturen och fylla en funktion där vi för deras talan vidare. Vi vill vara deras budbärare så att vi tillsammans kan arbeta för ett tryggare och schysstare internet, säger Essi.
Ute i skolorna kommer stiftelsen att bland annat informera barn och unga om rättigheter och skyldigheter när det gäller hat och mobbning på internet, vad lagen säger, och vilken hjälp det finns att få från exempelvis organisationer som Bris och Tjejzonen.
– Vi vill prata om hur vi alla kan bidra till en schystare nätvardag.
Projektet kommer att pågå under ungefär ett år. Därefter kommer alla berättelser att sammanställas i en rapport som riktar sig till de delar av samhället som på olika sätt arbetar med barn och unga.
– Vi tittar även på andra sätt att levandegöra materialet och nå ut till ännu fler, uppger Essi.
Läs mer: Efter bröllopet – prinsessan Sofia hyllas av Harper’s Bazaar
Foto IBL, Stella pictures/Pelle T Nilsson