Exklusiv tjuvtitt i kungliga designern Camilla Thulins garderob
Skräddarsydda klänningar med god passform är Camilla Thulins signum. Trender påverkar inte denna stilsäkra dam, som gärna kryddar den privata garderoben med svenskt hantverk, turkisk folklore och en gnutta exotisk mystik. Camilla Thulin är en av Sveriges mest kända kläddesigner, kostymtecknare och stylister med egen ateljé samt privata kunder, både män och kvinnor, som hon hjälper hitta rätt i stildjungeln.
– Våga vara kvinna! säger Camilla.
Hon lever som hon lär och klär sig i hållbara kläder med kvalitet och feminin form. Vi tittade in i hennes privata garderob i sekelskiftesvåningen, där hon har bott i tjugofem år med sin man, skådespelaren Johan Rabaeus.
Kreativiteten flödar när Camilla Thulin skapar sina kollektioner, men det finns en tydlig linje och lättfångade trender blåser henne gärna förbi. Här är det elegans, tidlöshet och stil som gäller.
– Min stil präglas av folkloristiska mönster, etniska armband och enkla, kvinnliga klänningar med god passform.
De plagg hon visar här är ur hennes senaste kollektion. Den svala, turkosa långklänningen med snäckor är en klassisk modell, som kunderna älskar lika mycket som hon själv. Färger och mönster ändras, nya modeller skapas och “godingarna” fortsätter.
– Den är så efterfrågad och gångbar. Klänningen heter Fiori och är gjord i en viskos. Man kan ha den som en sval sommarklänning eller till en finare smokingmiddag.
Klänningen är en av mina favoriter, eftersom den är så lätt att packa ned i resväskan och inte tar någon plats. Jag kommer att ha den på semestern i Yalikavakt, berättar Camilla Thulin, som har ett hus med maken i Turkiet.
Fyraårige Staffordshireterriern Musse brukar få följa med överallt, men när matte och husse är utomlands har han egen semester på Helenas hundhotell utanför Arlanda. Han tronar nu i mattes famn, när hon visar en klänning med ett magnifikt blommönster.
– Jag är mycket förtjust i turkisk kultur. Blommönstret är en klassisk, ottomansk symbol från urminnes tider. Mönstret kan du hitta i fin keramik och porslin och man kan se det i moskéer, där man har blommigt kakel. Ursprunget är från kakelstaden Iznik.
Klänningen känner vi ju igen. Ni kanske minns att kronprinsessan Victoria hade på sig den vita klänningen vid besöket i Japan nyligen? Det är viktigt att svenska designers lyfts fram.
Läs mer: Så såg det ut senast Victoria bar klänning från Camilla Thulin
– Vi är mycket smickrade att klänningen är ute och rör på sig. Hovet är ju ofta ute och handlar och de måste ha tyckt om klänningen, vilket är roligt. Den finns på NK Woman. Vi säljer väldigt bra där, berättar Camilla Thulin.
Den lilla dekorativa kostymen är en semiantik, kurdisk barnkostym, som Johan Rabaeus köpt i Turkiet till henne. Namnskylten är från Göta Lejon.
– Jag samlar på gammal orientalisk folklore och den här är så dekorativ.
Camilla Thulins andra passion är stora smycken från “långtbortistan”, som hon skämtsamt kallar de fjärran länderna där hennes färgglada armband och halsband kommer ifrån.
– Smyckena är mina favoriter. Jag har en stor samling folkloristiska, antika och semiantika armband och halsband. Jag köper dem på auktion ibland och har alltid gillat vacker folklore. På Nobelfesten 2011 bar jag ett stort halsband från Afghanistan.
Även Camillas makeup går i de starka färgernas tecken. Rött läppstift har fått en renässans i sminkväskan.
– Det var trettio år sen jag använde rött läppstift. Nu har jag det igen. Jag tycker att det är roligt.
Läs mer:
Vi kikar in i Pekka Heinos garderob: “Det bor en liten tweedherre i mig”
Pappa Tommy har influerat Anton Körbergs garderob: “Jag var 14 år och bar kostym!”
Foto: Cecilia Liljeton