Titta in i konstnären Armans hem i Vence!
Efter en snirklig bilresa på serpentinvägar finner man slutligen fransk-amerikanska skulptören Armand “Arman” Pierre Fernandez spektakulära hem i Vence, bra några kilometer från Nice i Frankrike. Det är lite av en Alice i Underlandet-känsla att vistas på den plats han levde och verkade. Vad som helst kan hända bakom nästa häck, plank eller stenmur. Den prunkande trädgården är som en labyrint av grönska, man går från ett trädgårdsrum till ett annat.
Det är svårt att vara likgiltig inför Armans monumentala statyer som dyker upp lite varstans i den hemlighetsfulla trädgården runt huset, i vilket hans amerikanska änka Corice bor kvar. Mäktiga Leninbyster stirrar ilsket på oss och en vägg med hundratals, använda och bortkastade tvättmaskinstrummor är tankeväckande och ger en fingervisning om samhällets konsumtion och stordrift.
Arman tillhörde de så kallade ”nyrealisterna”, en grupp skapad av Pierre Restany och Yves Klein. Nyrealisterna avbildade massproducerade vardagsföremål och integrerade dem i sina verk. Under åren 1959–1962 utvecklade Arman sin mest kända stil bestående av slumpmässigt hopplockade föremål. Dessa kallade han ”ackumulationer” och ”poubelle” (sopor). De bestod av gemensamma och identiska objekt, som han arrangerade i plexiglas.
Arman är främst känd för sina skulpturer bestående av sammansättningar av objekt, ofta musikinstrument som fioler och saxofoner. I hans hem i Vence finns en uppsjö skulpturer och spännande installationer som imponerar.
Arman var intresserad av alla slags föremål – gafflar, cyklar, strykjärn, gasmaskar, musikinstrument. Föremålen sågades itu och monterades och hölls samman genom olika tekniker, med betong, cement eller annan fyllning.
Väldigt produktiv
Arman ses som en av de mest produktiva och uppfinningsrika skaparna i slutet av 1900-talet och i hans hem kan man se hur han utforskade verkligheten. Han strävade efter att förvandla saker till konstverk. Vardagliga föremål blir poesi för ögat. Gafflar, damskor, kreditkort, flaskhattar och handfat.
Han samlade högar med skräp, pennor, färgrör, gummistämplar och mycket annat. Dessa ackumulationer blev hans kännetecken, lika mycket som de skivade, brända och sågade föremålen av hans “tantrums”, allt från fioler och romerska gudar till veteranmotorcyklar och telefoner.
Han föddes i Nice i november 1928 och utvecklade redan som liten sin passion för föremål i sin fars antikaffär och började vid arton års ålder studera på Nice Academy of Art.
Inledningsvis målade han abstrakta motiv. Därefter började han med skulptur, vilket i sin tur ledde till det stora genombrottet. Arman dog av cancer 76 år gammal, 2005, men hans konst lever kvar. Senast i somras kunde lokalbor, jetsettare och turister se en utomhusutställning i Saint-Tropez med hans imponerande statyer placerade på olika platser i stadskärnan.
Armans skulpturer gav nya dimensioner till föremål som redan var perfekta som de var.
Staty med konstgjord patina i konstnärsträdgården.