Designern bakom Marville Road: ”Sofias stil är otroligt tidlös”
– Jag vill klä kvinnorna, inte bara sälja kläder till dem, det är framtiden i den här branschen. Aktiva kvinnor med massor av järn i elden måste ständigt prioritera saker framför andra för att hinna med allt de vill i livet, berättar Jenny Holmén för Svensk Damtidning.
Hur skulle du beskriva dina kläder för någon som aldrig sett dem?
– Jag försöker skapa tidlösa nyckelplagg som enkelt ska kunna kläs upp och ned och som vår kvinna kan ha länge i sin garderob. Varje plagg ser jag som en legobit, och med ett litet antal plagg ska man lätt kunna bygga ihop olika kombinationer och variera för förnyelse. Varje säsong adderar vi dessutom nya färger och mönster som enkelt kombineras med våra klassiska produkter som finns året om. Knytskärp, kvinnliga skärningar och detaljer ser man genomgående. Materialen vi tillverkar kläderna i är alltid strykfria och kan tvättas i maskin, allt för att våra kunder ska spara tid, utan att kompromissa med sin stil!
Har du någon drömkund?
– Jag har så många kunder redan som är mina drömkunder! Så många coola, drivna, härliga kvinnor som är så fina i våra plagg och det är så kul när de på olika sätt berättar att plaggen får dem just att känna sig vackra, bekväma och gör att dessa kvinnor kan fokusera på det de vill i livet. Att de inte behöver vara oroliga för att byxorna inte sitter snyggt, att kjolen är för avslöjande när de sitter ner på kontoret, att kavajen är obekväm vilket gör att de tänker på det istället för på det de vill ha sagt i ett för dem viktigt möte. När de ser ANNONS Marville Road-toppen i garderoben på morgonen ska den vara det självklara valet inför en späckad dag så att de kan foka på det de vill få gjort!
Det viktigaste för Marville Road är det tidlösa
Vad är viktigast för ditt märke just nu?
– Jag vill skapa kläder som är tidlösa. Mina kollektioner består av allt fler basmodeller som alltid ska finnas på lager. Det hoppas jag ska leda till mindre behov av rea och mindre slit- och slängkultur. Den här måste branschen förändras och bli sund igen. Det vill jag bidra till!
Vad inspirerar dig?
– Härliga kvinnor med egna intressen! Kvinnor som ser positivt på livet och som gillar utmaningar och fixar det för sig istället för att ta på sig offerkoftan vid minsta motgång. Som är ödmjuka och som vågar be om hjälp. Som delar med sig. Som vågar tänka annorlunda. Som vågar gå mot strömmen. Alla dessa i en härlig kompott är min största inspiration. Det är för dem jag vill skapa kläder!
Vilka fem plagg klarar du dig inte utan våren och sommaren 2019?
–Vår nya topANNONS Thelma, vår tillhörande kjolANNONS Louise, skjortkavajen ANNONS Marion, safariskjortan ANNONS Natasha och chinobyxanANNONS Emily i safaribeige. De plaggen tillsammans blir förresten en bra liten basgarderob som täcker flera olika tillfällen.
Victoria och Sofia bär Marville Roads design
Hur kommer det sig kungafamiljen bär dina kläder?
– Prinsessornas (Victoria och Sofia reds. anm.) stylister letar ju ständigt svenska varumärken och det är jättekul att de väljer vårt märke. Med tanke på att de har allas ögon på sig så behöver de ju verkligen få känna sig trygga med att ett plagg de bär sitter både snyggt och är bekvämt när de ska ut och leverera, och då känns det ju extra kul att de väljer plagg från Marville Road eftersom det är mina grundtankar med alla våra plagg. Eftersom vi arbetar nära deras stylister så hör jag ju prinsessornas egna önskemål och krav, och även om det handlar mycket om utseende så handlar det likaväl hos dem, precis som för andra av våra kunder, om att det ska vara bekvämt och att de ska kunna fokusera på sina respektive uppdrag, och inte behöva vara rädda för att plagget skrynklar eller sitter trist.
Hur kändes det första gången du såg någon i kungafamiljen i dina plagg?
– Såklart att det var kul! Det känns ju rätt att både prinsessan Sofia och kronprinsessan representerar svenskt mode och att de väljer Marville Road som ett exempel på detta. Det är så många som följer dem och som inspireras av vad de bär, så det är klart att det hjälper oss massor att sprida vårt varumärke! Dessutom tycker jag att de, båda två, är duktiga kvinnor som behöver plagg som fyller just den där funktionen som jag vill fylla i alla våra kvinnors garderob.
”Både Sofia och Victoria har hittat sin stil”
Berätta lite om vad du tycker om prinsessan Sofias och kronprinsessan Victorias stil!
– Jag tycker att de har hittat sin egen stil båda två. De klär sig kvinnligt, bekvämt och oftast i kläder som framhäver det bästa hos var och en av dem. De är två så naturliga tjejer trots att de har väldigt speciella roller i samhället. Kronprinsessan Victoria är så fin när hon bär en nätt topp med söt urringning, en vidare kjol och ett brett bälte som markerar hennes midja. Sedan gillar jag när hon är lite mer vågad i mer uppklädda sammanhang. Framförallt har hon dock en fantastisk utstrålning som gör att hon bär upp det mesta! Prinsessan Sofia har en naturlig elegans och är så fin i enfärgade set tycker jag. Hon är väldigt tidlös vilket jag ju gillar.
Hur ser framtiden ut för dig och ditt märke?
– Jag vill nå ut till ännu fler kvinnor i vår målgrupp, både i Sverige och utomlands. Vi har lagt en fin grund att stå på och växa ifrån. Nu handlar det om att växla upp på det mest effektiva sättet, och i rätt kanaler. Vi ska fortsätta att förse kvinnor runtom med fler plagg som kan underlätta när de ska utföra stordåd. Våra kvinnor precis som jag själv ställer allt större krav på hållbarhet så självklart fokuserar vi nu på att ta fram återvinningsbara kvaliteter och att minska plast vid leveranser, etc. Hela grundtanken med Marville Road är ju i stor grad hållbarhet eftersom jag ju vill skapa kläder som min kvinna har länge i sin garderob, istället för att springa och köpa slit-och släng. Så där är både god kvalitet och tidlösa snitt min röda tråd!
Läs mer:
Starka budskapet bakom kläderna! Allt om Sofias möte med Katarina Wennstam
Kronprinsessans nya vårgarderob – klicka hem plaggen
5 kungliga plagg som Victoria burit – som du kan köpa på rea just ju
Foto Marville Road, TT, Kungliga Hovstaterna