Hon sminkade Madeleine – nu släpper Nathalie Berzelius makeup under eget namn
Man ser ditt namn ofta, men du, som person, är ju verkligen bakom kulisserna. Hur började din resa?
– Jag har alltid velat jobba med det här. Faktiskt ända sedan jag var 4 år. Jag tror jag såg något reportage på tv och kände direkt ”det är det här jag ska göra”. När jag växte upp fanns det inga makeuputbildningar men jag hoppade på en frisörutbildning, för att komma närmare det hela. Jag jobbade på Björn Axén ett jag men jag saknade sminkbiten. Då kom jag i kontakt med agenturen Mikas, började jobba som makeup-assistent och sedan började jag köra själv. Under åren har jag lärt mig själv. Det har gjort att jag liksom inte har några regler kring makeup, jag gör som jag tycker helt enkelt!
Vad var det som drog dig till branschen?
– Jag har alltid gillat vackra saker, vackra miljöer, vackra kvinnor… Och jag har verkligen en passion för att göra människor vackra, jag tycker mindre om att fixa till mig själv (skratt).
Vad hände efter Mikas?
– Jag var där i många år, reste mycket med olika kunder… 2008 bestämde jag mig för att starta eget. I faggorna kring 2011 kom Instagram, och jag signade upp mig där. Och Instagram är ju verkligen fantastiskt, det har varit ett bra sätt för mig att få ut det jag gör. Och att få andra att hitta till mig.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Att få vara kreativ – och att få göra mina kunder så vackra som de bara kan bli. Och att kunderna känner sig sedda. Jag försöker verkligen scanna av hur de känner, vad som gör att de känner sig fina, vad de går igång på… Jag gillar också kontakten man har med stylisten. Hela processen är underbar och så, förstås, att knyta ihop säcken med smink, hår och kläder. I love!
Nu kommer din alldeles egna sminkbox, The Riviera Box, i samarbete med Magnus Ahlberg som är creative director. Berätta!
– Jag tröttnade på att många kunder sa ”kan inte du gå och köpa de här grejerna på stan”, jag sprang runt i flera timmar och donade... Där och då kände jag att ”borde jag inte sätta ihop en egen låda med alla de här grejerna, så slipper jag det här”. Det blir liksom lättare för både kunden och mig själv. Alla de här grejerna, i boxen, använder jag VARJE dag, på mig själv och i mitt jobb. Boxen innehåller mina favoritprodukter för ögon, kinder (kunder) och läppar. Med de här grejerna kan man göra allt från en snabb 5-minuters makeup till mer avancerade festsminkningar.
Inspirationen kommer från franska Rivieran?
– Ja precis. Och då speciellt 1960-talet med Ursula Andress, Sophie Loren och Brigitte Bardot… Det handlar mycket om drömmen om den där bekymmerslösa tillvaron där solen alltid tycks skina.
Vad inspirerar dig i övrigt?
– Jag gillar 1980- och 1990-talet. Isabella Rossellini exempelvis. Jag minns att jag såg en bild på henne när jag var liten och sedan gick och tog vitt mjöl i ansiktet för att få till den där perfekta huden…
Vilka produkter klarar du dig inte utan?
– Ja, det är ju The Riviera Box då, såklart. Där finns alla mina bästa produkter samlade. Men jag älskar ANNONS Lancomes Hypnose-mascara och ANNONS Armanis Luminous Silk-foundation. Sedan använder jag oftaANNONS Couture Brow från YSL och Urban Decays ANNONS Setting spray. Jag är dessutom väldigt förtjust i en concealer från Kryolan, som jag faktiskt köpt på Buttericks.
Har du något jobb, eller något möte med någon, som har varit lite extra minnesvärt?
– Det var inte en megastor insats från min sida… men att få träffa, och jobba med, Anthony Hopkins var fantastiskt. Det var 25 år sedan, och jag tog hand om honom inför en massa intervjuer på Grand Hotel. Jag minns det väldigt väl, han är en stor idol!
Vad gör du när du inte jobbar?
– Då hänger jag med min lilla familj. Jag älskar att gå i skogen, det blir en stor kontrast till mitt jobb och jag gillar det. Bara att vara där, osminkad, och andas frisk luft är underbart. Och när läggning av barn och så är gjord så ser jag gärna på film, eller serier. Jag är väldigt förtjust i sjukhusserier, Greys Anatomy exempelvis.
The Riviera Box innehåller sju ögonskuggor, två rouge, en bronzer, ett puder och en highlighter. Till detta finns ett lipgloss och en läppenna. Produkterna säljs på nathalieberzelius.com från slutet av november 2020.
Mer beauty hos Svensk Damtidning:
Hemligheten bakom prinsessan Madeleines fantastiska hy
Så får prinsessan Madeleine sina vackra fransar
Knepet bakom Madeleines stora succé
Foto: Pressbilder