6 gånger Meghan påverkat modevärlden – allt om nya Meghan-effekten
Skål för Meghan-effekten! På lördag gifter sig Meghan Markle med brittiske prins Harry, landet bubblar av bröllopsyra och modebranschen skålar i champagne. För den nya kungligheten är ju redan en glödhet modeprinsessa – slank, sofistikerad och stilsäker. Så fort Meghan visar sig i en ny outfit applåderas hennes klädval, och den aktuella designern får en marknadsföring som inte går att köpa för pengar.
Läs mer: Inspireras av Meghan Markles stil – 7 trendsäkra tips
Meghans blivande svägerska, hertiginnan Kate, är ju redan en välsignelse för modeindustrin – faktum är att det finns en Wikipediasida enbart om Kate-effekten! Nu hoppas branschen att draghjälpen från Meghan på lite sikt ska bli ännu större, eftersom hon redan från start är en känd person. Det här är Meghan-effekten i siffror:
- Bara timmar efter att Meghan visat sig i en tröja från varuhuset Marks & Spencer var den utsåld i hela landet. Så fort den åter fanns i lager sålde den slut igen.
- När Meghan bar en väska av märket DeMellier, noterades en trafikökning med 2 000 procent (!) på deras hemsida.
- Vid sitt första officiella uppdrag tillsammans med prins Harry bar Meghan en väska av det skotska märket Strathberry. Inom 11 minuter var väskan slutsåld, online och i samtliga butiker. Den kallas idag för Meghan-väskan på hemsidan.
- När Meghan bar en kappa av märket Barbour steg antalet sökningar online i USA efter kappan med 72 procent.
- När Meghan bär solglasögon av märket Finlay & Co blir effekten betydligt större än när sångerskan Rihanna gör det.
- En kappa av märket Mackage sålde slut inom några minuter sedan Meghan visat sig i den.
Nu får vi se hur hennes val av brudklänning påverkar blivande brudars klänningsval på samma vis som Kates spetsdröm gjorde.
Läs mer: Dessa gåvor önskar sig Meghan och Harry – hemliga listan har läckt ut
Foto Stella pictures