Äntligen! Victoria och Daniel på gemensamt uppdrag
Hur ska barn och unga klara av grundskolan? Vad krävs för stödfunktioner och hur ska de motiveras?
Prins Daniel och kronprinsessan Victoria tog sig i veckan ut till Hjulsta, en förort en bit utanför Stockholm. Där möttes de upp av elever som alla går i årskurs nio, men på olika skolor i Stockholm, för att diskutera just dessa frågor. På plats för att lyssna och bidra under samtalet fanns även rektorer, lärare och representanter från näringsliv, verksamheter samt ideella organisationer som arbetar med barn och unga.
Daniel och Victoria var så där härligt avväpnande och naturligt avslappnade som de blir när de arbetar tillsammans som ett team.
Efter att den kungliga power-duon anlänt fick de ta sig in till ett av skolans utrymmen tillsammans med rektor Heléne Hodges. Där pågick sedan samtalen mellan de 19 samlade personerna, dels i grupp men även i grupper om två och två. Kronprinsessan grupperades med eleven Haidar Beden, elev på Smedshagsskolan i Hässelby medan prinsen diskuterade med Keshia Okoth, elev på Hjulsta grundskola.
Victoria vill motverka utanförskap
Anledningen till att kronprinsessan och prinsen avhandlade just dessa frågor i Hjulsta var att besöket arrangerades av kronprinsessparets stiftelse, som arbetar just med att motverka utanförskap och främja god hälsa för barn och unga, inte bara fysisk utan även psykisk.
Senare under veckan fortsatte prins Daniels arbete i Linköping där han delade ut priset ”Prins Daniels forskningsanslag till yngre lovande forskare”. Mottagare av anslaget blev i år Anna Smed Sörensen, docent i immunologi vid Karolinska institutet. Anna Smed Sörensen forskar kring lungsjukdomen sarkoidos. Men även Victoria utförde fler uppdrag på sitt håll. Bland annat tog hon med sig vandringsstaven till Ångermanland för där hon genomförde sin femtonde landskapsvandring i Sverige.
Läs mer: Modiga Victoria – på brant vildmarksvandring i Skuleskogen
Foto Kungahuset.se, Henrik Montgomery/TT