Beslutet om drottning Silvias framtid – har förts hemliga samtal
Drottning Silvia har arbetat på som vanligt, trots att hon har hunnit fylla 80. Det här är har vållat oro för hennes omgivning, som fruktat att hon stundtals varit nära att gå in i väggen.
Som författaren och journalisten Ingrid Thörnqvist skriver i boken Yrke: drottning – makten och möjligheterna:
"Hon är djupt engagerad i sina frågor, hon sover nästan inte, hon skickar sms klockan fyra på natten. Drottningen verkar inte behöva lika många sömntimmar som andra, säger medarbetarna."
Hemliga samtalet om drottning Silvias framtid
Nu har Silvia sjösatt ännu ett projekt, denna gång i samarbete med Göteborgs universitet. Silvias eviga hjärtefråga är barnens välmående, och nu har hon påbörjat skapandet av "Drottning Silvias professur i global barn- och ungdomshälsa med inriktning mot psykisk hälsa".
Projektet diskuterades i ett rundabordssamtal med WHO, Unicef, UNHCR, Wellcome Trust, Göteborgs universitet, regionen och skolan.
Per Cramér, professor i internationell rätt, var samtalsledare.
– Det blev ett oerhört bra seminarium som tillförde nya perspektiv till utlysningen av Drottning Silvias professur. Jag känner ett väldigt starkt stöd från de närvarande internationella organisationerna, liksom från staden och regionen. Inte minst drottningen bidrog på ett lysande sätt till diskussionen, säger Per till GU:s hemsida.
Universitet har nu lagt ut annons så att alla som är behöriga kan söka till professuren.
– Den person vi söker kan vara medicinare, psykolog, hälsoekonom eller något annat. Det viktiga är att personen är en miljöbyggare, som kan se bortom den egna disciplinen, och skapa en tvärvetenskaplig miljö som samverkar internationellt över olika gränser, säger Per.
Drottning Silvias svar på diskussionerna
För att inleda samtalet höll Silvia ett tal om själva grundfrågan.
– Ett barns mentala hälsa har en direkt inverkan på deras kapacitet att lära sig, bygga relationer och bygga motståndskraften som behövs för att hantera livets utmaningar. Att prioritera mental hälsa i skola är ingen bonus; det är en grundförutsättning för att skapa ett utrymme där unga sinnen kan växa i en hälsosam och stöttande miljö, säger Silvia i talet.