Carl Philip konkurrerar med kusinens glasögonföretag
Prins Carl Philip och Oscar Kylberg är tillbaka på designscenen! Nu lanserar radarparet en glasögonkollektion för Synsam. För magasinet Elle berättar designduon om sitt arbete och om hur de hittar balansen mellan jobb och familj.
Det är två kreativa herrar som slagit sina påsar ihop efter studierna på Forsbergs Skola i Stockholm, som är en skola för grafisk formgivning, reklam, game art och game design samt copywriting. Prinsen och Kylberg är även vänner privat. År 2012 startade de företaget Bernadotte & Kylberg.
Det första gemensamma projektet var en serie skålar och tallrikar gjorda för Gustavsbergs porslinsfabrik. Det har också blivit badrumsmatta för Åhléns, skålar för Stelton och glas för Zwiesel Kristallglas.
Enligt Elle har turen kommit till Synsam. I över ett år har Carl Philip Bernadotte och Oscar Kylberg arbetat med projektet. Prins Carl Philip har hjälp till hand på nära håll. Hans kusin, Oscar Magnusson, har stöttat under designprocessen.
Läs mer: Carl Philip om nya designsamarbetet: “Känner mig stolt!”
När prinsen får frågan om han fått några råd av kusinen, svarar han:
– En klapp på axeln. Han ser fram emot att se resultatet.
Prinsessan Christinas son Oscar har lyckats skapa ett eget märke. Han är utbildad industridesigner i Italien och har etablerat sig med glasögonbågar i skandinaviskt ren stil och med en unik färgskala. Tillverkningen sker i Tyskland.
Oscars runda solglasögon med Barberini-glas, som görs i begränsad upplaga och som enbart finns hos fem utvalda återförsäljare världen över, är oerhört populära.
Läs mer: Prins Carl Philip avslöjar: “Så är jag som pappa”
Foto: Patrik Österberg och IBL