Därför vann SVT kriget om prinsessbröllopet
Kungafamiljen ville inte ha en kommersiell tv-kanal, de var rädda för att bröllopssändningen då skulle kunna bli till ett ovärdigt jippo – därför vann SVT kampen om prinsessbröllopet, säger källor nära hovet enligt Aftonbladet.
– Hovet vill ha en icke-kommersiell miljö, säger Martin Österdahl, programbeställare på SVT.
“Naturligt” att SVT vann
– Med ett så här stort evenemang som är en statsceremoniell händelse är det naturligt att den nationella kanalen får uppdraget, säger hovets informationschef Nina Eldh.
Kungafamiljen uppges enligt Aftonbladet vara missnöjd med sina tidigare erfarenheter av TV4, bland annat hur de skötte Nobelsändningen.Det ska ha blivit för mycket glamour och fest för deras smak.
Stor besvikelse för TV4
Hovet hade flera krav på den kanal som skulle få uppdraget. Man vill till exempel inte ha kameror överallt under vigseln och så är det vissa tekniska krav som ska tillgodoses, enligt Nina Eldh.
För TV4 blev det en stor besvikelse, eftersom kanalen verkligen gått in för en storsatsning på bröllopet. Kanalen sponsrar bland annat Love Stockholm, folkfesten som startar på nationaldagen och fortsätter fram till bröllopsdagen. Men programdirektören på TV4, Göran Ellung, hoppas fortfarande på en öppning.
– Jag hoppas att vi kan komma överens med SVT så att vi också kan sända bröllopet, säger han till Aftonbladet. Men i dagsläget verkar SVT inte intresserade av detta.
Av Ann-Sofie Lundin
Foto: TT