Drottning Mathildes kamp mot sjukdomen
Kung Philippe av Belgien har tagit en offentlig roll under coronairuskrisen. Kungen har flera gånger besökt sjukhus för att peppa vårdpersonalen.
Senast i fredags var det dags igen – då besökte han sjukhuset Centre Hospitalier Regional i Liege. Och drottning Mathilde var med.
Kungaparet lyckades se stiliga ut i ansiktsmasker. Och personalen på sjukhuset verkade uppskatta deras besök.
Bland annat fick kungaparet se hur sjukhuspersonalen gör för att sanera paket som patienters familjer har skickat.
– Det var outhärdligt att separera patienterna från deras familjer och vänner, sa Antoine Gruselin ur sjukhusledningen, enligt belgiska tidningen Le Soir.
– Det påverkade människor något enormt. Så efter en månad släppte vi in mer än 600 paket. Det var mycket känslor på båda sidor, både från folk som lämnade försändelser och från patienterna som tog emot dem. Vi är också påverkade av detta, och ju högre trycket är, desto mer påverkas vi, sa han till kungligheterna.
Van att krishantera
Belgiens kung Philippe har erfarenhet av att ledsaga sitt land genom en kris.
2016 skedde en trio terroristattacker mot huvudstaden Bryssel, och Philippe höll tal till nationen för att ge sitt stöd. Han och hustrun drottning Mathilde uttryckte sin bestörtning över de tre bombningarna, två på flygplatsen Zaventem och en i Bryssels tunnelbanesystem, och skickade sitt stöd till de drabbade och deras anhöriga.
När Belgien nu, precis som de flesta andra länder i världen, drabbats av coronaviruskrisen, har Philippe ännu en gång fått ställa sig inför sitt folk och försöka stötta så gott det går.
Den 17 mars höll han ett tal till befolkningen och satte tonvikt på personligt ansvar. Han höll sitt tal dagen efter att Belgiens folk blivit tillsagda att hålla sig hemma.
– Vi måste göra detta för oss själva, men också för andra och framför allt för de utsatta ibland oss. Den nuvarande situationen påminner oss om vår utsatthet, men bringar samtidigt fram vår styrka.
Han har tidigare besökt sjukhuset Jette i Bryssel för att muntra upp personalen där.