Populärt: NYTT! Korsord Drottning Silvia Kronprinsessan Victoria Prins Daniel Prinsessan Madeleine Marius Borg Höiby Norska kungahuset

Hånet mot prins Harry – indragen i sexreklam: "Riktigt opassande"

06 apr, 2023, 14:30
AvFelicia Plåt
Harry och Meghan
Harry släppte sin självbiografi tidigare i år.

Prins Harrys memoar är del av sex-reklam.

Annons

De senaste åren har varit väldigt händelserika för det brittiska kungahuset. Inte minst för prins Harry och hans Megan.

I år släppte även Harry sin egen självbiografi, "Den andre", eller "Spare" som den heter på orginalspråket. Boken blev väldigt omtalad.

I boken öppnade han upp sig om flera olika händelser under sitt liv. Bland annat om sin mamma Diana, den skakiga relationen med sin bror William, och varför han och Megan valde att ta avstånd från kungahuset och flytta till USA.

Meghan och Harry blir hemlösa – sparkas utBrand logo
Meghan och Harry blir hemlösa – sparkas ut

Inte nog att den blev omtalad så slog den även världsrekord. Boken blev den snabbaste sålda icke skönlitterära boken någonsin.

Sex-reklam med kunglig koppling

Nu har boken fått ännu ett uppsving men kanske inte av den bästa anledningen. Prinsen väljer nämligen att berätta om i sitt sexliv i självbiografin. Vilket har lett till ännu en skandal.

Annons

Under februari cirkulerade en reklam på en tunnelbana i sydvästra London, som hade en märklig kunglig koppling. Det var en reklam för sexleksaks-företaget Lovehoney. I reklamen kan man nämligen se en bild på en gagball med texten: "Tystnad är guld, Harry".

Den valda texten syftar på Harrys självbiografi. Poängen med reklamen är att "inte alla familjehistorier måste delas med allmänheten” och företaget tycker det ska vara "roligt".

Riktigt opassande för barn

Reklamen har fått mycket kritik och blivit anmäld flertal gånger för att vara stötande, samt att placeringen är olämplig med tanke på hur många barn som kan se den.

Folk har kommenterat reklamen runt om på internet, "riktigt opassande" skriver en upprörd person.

Företaget håller däremot inte med. De menar att reklamen "inte hade någon explicit sexreferens” och att ”barn känner inte igen det som en sexleksak”.

Enligt brittiska reklamombudsmannen, Advertising Standards Agency (ASA) är reklamen inte stötande men de håller med om att placeringen inte var passande. Då yngre barn "troligtvis inte" vet vad en gagball är säger de att äldre barn kan ”ha en större vetskap om vad objektet är till för”.

Nu har reklamen förbjudits och ASA beslutade att "annonsen får inte visas igen som i den form som klagats på”.

Annons