Johan T Lindwall om Madeleines satsning: "Problematiskt på många sätt"
Det var i måndags som prinsessan Madeleine publicerade en stor nyhet på sin officiella Instagramsida:
Prinsessan startar ett hudvårdsmärke.
”Jag är glad över att berätta att jag lanserar "MinLen" en naturlig hudvårdsserie, utvecklad i samarbete med Weleda, en global ledare inom certifierad naturlig hudvård. MinLen är det första naturliga, ansvarsfulla, flergenerationella hudvårdsmärket i Europa – skapat med både unga och växande familjers behov i åtanke”, skriver Madeleine på Instagram.
Johan T Lindwall om prinsessan Madeleines beslut: "Problematiskt på många sätt"
Beslutet om att ge sig in i skönhetsbranschen har väckt starka reaktioner och en hel del kritik från olika håll.
VIDEOS FRÅN svenskdam
Under fredagen gästade Svensk Damtidnings chefredaktör Johan T Lindwall Sveriges Radios Studio Ett för att kommentera det hela:
– Det är problematiskt på flera sätt men framförallt så handlar det här om at hon är en företrädare för kungahuset, hon har titeln "Hennes Kungliga Höghet", hon har titeln "prinsessa". Hon säger att det här inte ska användas i de här sammanhangen, men alla kommer associera hennes titlar med den här satsningen, säger Johan T Lindwall.
– När prins Daniel gifte sig med kronprinsessan Victoria 2010 var han tvungen att avsäga sig alla sina kommersiella uppdrag som han hade. 2013, när Madeleine och Chris O'Neill gifte sig så skulle han avsäga sig alla sina kommersiella syften för att få en prinstitel, men då vägrade han detta och sa att "då får ni behålla prinstiteln, för jag vill fortsätta med min kommersiella verksamhet". Det som sker nu går helt emot det som tidigare varit.