Kates favoritmärke gick under på grund av Kate-effekten: "Jag bröt ihop"
När Kate Middleton klev ut i sin blå förlovningsklänning signerad Issa hade designern bakom märket ingen aning om att den blivande hertiginnan hade valt hennes märke.
– Den morgonen hade jag varit på en yogaklass som vanligt och fick ett samtal från en vän som berättade om förlovningen, säger märkets grundare och designer Daniella Helayel för tidningen You magazine.
I vanliga fall beskrivs “Kate-effekten” som något positivt för ett varumärke, men inte för Issa som var ett relativt litet märke. Efterfrågan av kläderna dubblerades. Förlovningsklänningen sålde slut på fem minuter. Dessutom fortsatte Kate att använda märkets klänningar och allt fler ville klä sig i märket. Ett lyxproblem kan tyckas. Men företaget var så litet att de inte hade någon möjlighet att utöka sin produktion i den takt de skulle behöva. Företaget tvingades akutväxa, utan att de hade kapital för det.
– Jag hade inte ekonomin för en så storskalig produktion. Banken vägrade ge mig fler lån och fabrikerna skrek efter mig för att betala räkningarna, förklarar Daniella Helayel.
Till slut dök en investerare upp. Ingen mindre än Camilla Al-Fayed, halvsyster till Dodi Al-Fayed som gick bort i samma bilolycka som prinsessan Diana år 1997. Daniella hade tvingat företaget att växa, fått pengarna, men något år senare slutade Kate plötsligt bära hennes klänningar. Och utan hertiginnans hjälp kunde företaget inte gå runt nu när de jobbade på ett så storskaligt vis. Företaget gick allt sämre. Daniella lämnade sitt märke Issa och 2015 gick det i konkurs.
– Stressen gjorde mitt hår vitt. Jag bröt ihop, säger hon i intervjun.
Av Margareta Gotthardsson
Foto IBL