Kritiken mot prinsessan Madeleines privata bilder
Att nå ut med sitt budskap är prio ett. Samtidigt som kungafamiljen gärna vill hålla lite på den där viktiga kungliga distansen. Och i brist på kunglig närkontakt – särskilt i dessa coronatider – så tar de hjälp av sociala medier. Och där är kungafamiljen en succé:
Hovets instagramkonto (som har kungaparet och Victoria i sitt ”stall”) har i skrivande stund 441 000 följare. Prinsparet har 241 000, medan prinsessan Madeleine toppar med 20 000 och kvalar in på 263 000 trogna följare som hänger på i det hon lägger upp.
Detta är förstås en mycket medveten strategi av kungafamiljen, och ett bra sätt för dem att nå ut direkt, utan att behöva gå genom oss i medierna.
Kungafamiljens agenda på sociala medier
– Kungahuset kan sätta agendan på ett sätt som de inte tidigare har haft möjlighet till. Istället för att vara utlämnade till pressfotografer tar de kontroll själva, och får ut den filtrerade bild som de själva föredrar. Det vill förstås att vi ska gilla dem, det är grundförutsättningen för monarkin idag, sa medieforskaren Kristina Widestedt vid Stockholms universitet i en intervju 2019.
Den i kungafamiljen som är mest sparsmakad på sina offentliga konton på Facebook och Instagram är kanske prinsessan Madeleine, något som går hand i hand med hennes alltmer privata roll som utlandsboende prinsessa.
Prinsessan Madeleine på Facebook och Instagram
Madeleine uppdaterar inte så ofta, men när hon väl gör det är hennes bilder alltid en succé, med ibland mer än 50 000 likes. Samtidigt är hon också den som det är svårast att komma nära, och den som är knepigast för oss journalister att få prata med.
Prinsessan Madeleine gillar helt enkelt att hålla i ratten själv, och för det får hon ibland ta emot kritik.
Å andra sidan: När hon väl ställer upp för en intervju, som den långa hon gjorde med magasinet Mama i höstas, så är hon en toksuccé: Varm, personlig och oväntat kul!
Ingen i svenska kungafamiljen interagerar dock med sina följare som prinsessan Märtha Louise, som ofta är inne och sluggar/sprider kärlek i sitt kommentarsfält.
Medieforskaren Kristina Widestedt säger i intervjun med Institutionen för mediestudier att hon har förståelse för att människor följer kungligheternas vardag i sociala medier.
– De gulliga barnen är nästan som hela Sveriges barn och barnbarn. Många har följt dem hela vägen och sett när de döptes, när föräldrarna gifte sig och så vidare. Det är lätt att uppfatta det som att man har en autentisk social relation, fast man aldrig har träffat dem.
Foto: TT, Mama.