Kronprinsessparets starka budskap: ”Vi måste kraftsamla – gemensamt”
“Vi sitter idag stilla i snitt nio timmar om dagen. Epidemin av stillasittande som breder ut sig behöver stoppas. Vi är alla medvetna om den utveckling vi nu ser och vi är övertygade om att den går att förändra genom att vi agerar som positiva förebilder. Nu behöver hela samhället gemensamt agera för att skapa förutsättningarna för att alla barn och unga i Sverige ska kunna leva ett hälsosamt liv.”
Så började det debattinlägg som Generation Peps verksamhetschef Carolina Klüft skrev, tillsammans med Gen Peps alla foundingpartners, på SvD Debatt i torsdags. Varken kronprinsessan Victoria eller prins Daniel hade undertecknat debattinlägget, men som bekant är Generation Pep en organisation som startat på initiativ av kronprinsessparet.
”Det finns flertalet anledningar till varför vi som samhälle nu gemensamt måste kraftsamla för att en gång för alla förbättra barn och ungas hälsa och minska barn och ungas stillasittande. För att detta ska ske behöver alla aktörer göra sitt; myndigheter, forskare, det civila samhället, näringslivet, skolan, enskilda individer och familjer”, skriver man i debattinlägget i Svenska Dagbladet.
Så startade Generation Pep
Generation Pep är, som bekant, en ideell organisation som lanserades av kronprinsessparet i Almedalen 4 juli 2016. Syftet är att genom att ena företag, organisationer och allmänheten sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa.
– Ambitionen med Generation PEP är att skapa engagemang och förändring för barns hälsa. Det är en stor och omfattande utmaning som ingen kan lösa på egen hand. Vi är glada att från start ha med oss många starka partners, och vår förhoppning är att bli fler, har prins Daniel sagt om saken.
Upp och Hoppa-dagen 2019
Den 31 januari anordnar Generation Pep, för andra året i rad, Upp och Hoppa-dagen, en manifestationsdag för barn och ungas hälsa som startades år 2018 av Generation Pep. Kampanjen kommer vara synlig runt om i landet i sociala medier, TV, på en rad skolor, företag och organisationer.
”Tanken med 2019 års Upp och Hoppa, Sverige! kampanj är att inspirera till rörelseglädje i vardagen, och målet är helt enkelt att fler ska få in mer fysisk aktivitet i sin vardag. Ta trappan istället för hissen, välja cykeln till jobbet eller få till lite gympa i varje reklampaus under fredagens Idol,”, skriver Generation Pep på sin sajt.
Läs mer:
Stilfull – och varm! Kolla in Victorias ultimata vinterklädsel
Roliga detaljen! Därför fick Daniels hörlurar uppmärksamhet
Inspireras av kungligheterna – klicka hem vinterns härligaste jacka
Foto: TT