Kung Frederik och drottning Margrethe utnyttjade – ”Strider”
Kung Frederik X av Norge, drottning Mary och drottningen Margrethe som abdikerade förra nyår, har alla blivit utnyttjade i företagsmarknadsföring enligt Konsumentsombudsmannen i Danmark, skriver danska Se och hör.
Kungen i bar överkropp och med tatueringar
Konsumentombudsmannen (KO), eller Forbrugerombudsmanden i Danmark, och den bevakar marknaden, samt försvarar konsumenternas intressen mot företag i domstol. Och nu har de vänt sig till två olika företag som behövt sluta sälja samt marknadsföra produkterna som det handlar om.
Det ena företaget heter Sights ApS, och de har bland annat marknadsfört samt sålt julgranskulor på Facebbok som föreställer de danska kungligheterna.
Den andra firman har sålt och marknadsfört konstaffischer med kung Frederik i bar överkropp och med flera tatueringar, som därefter satts upp på flera olika stället runt omkring i Köpenhamn.
Konsumentombudsmannen: ”Strider mot både…”
I ett pressmeddelande skriver Konsumentombudsmannen Torben Jensen att avbildningarna av de danska kungligheterna gjorts utan kungahusets tillstånd.
– Det strider mot både marknadsföringslagen och näringslivets egen kod för annonsering och marknadskommunikation.
Och ärendena påkallades från allra högsta instans.
Förfrågan kom nämligen från det Kungliga slottet direkt, och Jensen skriver att företagen omedelbart upphörde både att sälja och marknadsföra produkterna.
Men det är inte första gången som det händer.
VIDEOS FRÅN svenskdam
Bytte namn efter ”konstruktiv dialog”
För tre år sedan konstaterade nämligen KO att det strider mot god marknadsföringssed att använda namn samt bild på den framlidne kung Frederik IX – utan tillstånd från kungahuset.
Vid den tiden fanns det ett smyckesföretag som använde bilder på Kung Frederik IX samt de kungliga slotten i marknadsföring. Men när KO fick nys om uppgifterna hade smyckesföretaget redan tagit bort både bilder och andra hänvisningar till den bortgångne kungen, så de drev inte saken vidare.
Företaget hade dock kungens namn i sitt namn. Men det var redan giltigt registrerat som varumärke i EU, och då kunde inte KO göra något.
Ägaren valde dock att byta namn på företaget till slut ändå efter några år, efter att hen haft en konversation – eller en ”konstruktiv dialogf” som ägaren sa – med kungahuset.