Kungafamiljens och världens ledares lyxiga flygplan
Sverige har två statsflygplan, kallade regeringsplan. Det är en Gulfstream IV och en Gulfstream G550.
Men till skillnad från amerikanske presidentens Air Force One med nästan 400 kvadrat golvyta är de här planen inte lika imponerande i storlek.
Det lilla rymmer bara tolv passagerare och får plats och fyra besättningsmedlemmar och det större rymmer 16 personer och fyra besättningsmän.
– Om det är längre flygningar kan man ibland ha tre piloter och en mindre i besättningen, berättar Per Forsberg, kommunikatör på Skaraborgs flygflottilj för Svensk Damtidning.
Är flygplanen extra lyxiga inuti med guld och marmor på toaletterna?
– Haha, nej. Det är en helt normal standard för en affärsflygmaskin. Det är bara lite större säten och gjort för att man ska kunna arbeta, berättar Per vidare.
Guldfritt till trots är flygplanen alltså ändå extra bekväma med en mjuk matta att sätta ner fötterna på, breda armstöd och fåtöljer i vitt skinn som man kan fälla ner så att de förvandlas till sängar. Inte undra på att kungligheterna ser utvilade och fräscha ut när de landar!
Används flera gånger i veckan
Per Forsberg berättar att flygplanen generellt används flera gånger i veckan, men han kan inte avslöja hur ofta just kungafamiljen använder planen.
Ofta, men inte alltid, används regeringsplan av kungafamiljen när de reser utomlands på statsbesök. Ibland tar även kronprinsessan Victoria statsplanet, men då har hon alltid en minister med sig. Vem som får använda Sveriges statsflyg regleras nämligen i Statsflygsförordningen. Prioritetsordningen är i fallande ordning: statschefen, riksdagens talman, statsministern och därefter utrikesministern. Efter dessa följer övriga statsråd, överbefälhavaren, Försvarsmaktens generaldirektör och andra personer i riksdagens och myndigheters ledning.
Kostar att använda statsplanet
Begränsad flygtid
Men lika många gånger reser kungafamiljen reguljärt med SAS, för att spara pengar. Och för att flygtiden är något mer begränsad i regeringsplanen.
Det lite mindre flygplanet Gulfstream IV klarar bara en distans på 6 200 kilometer, motsvarande en flygtid på 8 timmar. Det större flygplanet kan flyga dubbelt så långt och klarar 12 500 kilometer, ungefär en resa från Stockholm till Florida, där prinsessan ju Madeleine bor.
Dessutom kostar planet pengar om det ska användas. Enligt tidningen Expressen har Försvarsmakten rätt att fakturera 10 800 kronor per timme som planet används, därför tas ofta beslutet att kungafamiljen ofta flyger reguljärt när det kommer till längre flygningar.
Flygplanen stod tidigare på Bromma flygplats, men har sedan en tid tillbaka flyttats till Arlanda, delvis beroende på att hangaren där de stod på Bromma inte var tillräckligt stor för det större flygplanet. Dessutom var Bromma flygplats korta start- och landningsbana ett problem. Den räckte inte till för starter med full last inför riktiga långflygningar. Fördelen med Arlanda är också att flygplatsen har öppet dygnet runt medan Bromma bara har öppet mellan klockan 07 och 22 på vardagar, och ännu kortare på helger.
Flyger aldrig tillsammans
Kronprinsessan Victoria och pappa kung Carl Gustaf flyger aldrig någonsin i samma plan, om planet mot all förmodan skulle störta. Detta innebär även att kronprinsessan inte kommer att få flyga samma plan som dottern Estelle den dagen Estelle blir drottning.
USA – Air Force One
Det flygplan som kanske är världens mest kända är självklart det som USA:s president Donald Trump reser med. Air Force One.
I praktiken handlar det om två specialutrustade jumbojetplan av modellen Boeing 747–200 som naturligtvis fått en annan militär beteckning. Vid längre resor används vanligtvis båda flygplanen och ytterst få personer får då av säkerhetsskäl reda på i vilket av flygplanen presidenten sitter.
Flygplanen är imponerande stora, med hela 400 kvadratmeter stor golvyta och i teron obegränsad flygtid.
Fåtöljerna är sköna och inredningen lyxig. De ska även kunna motstå den elektromagnetiska puls som bildas i samband med en kärnvapenexplosion.
Flygplanen är snart 30 år gamla, men Boening har fått i uppdrag att leverera nya flygplan till år 2024.
Kanada– The Royal Flight
Det kanadensiska flygvapnet har flera olika plan för att transportera ledande politiker i regeringen och medlemmar av det brittiska kungahuset. Drottningen är ju Kanadas statsöverhuvud!
De använder bland andra en Airbus A310 och när drottningen eller någon annan från kungahuset är ombord på den vip-utrustade versionen går planet under namnet The Royal Flight. I planet ska det bland annat finnas ett litet sovrum och en minimal dusch.
Japan – två jumbojetplan från Boeing
Japan håller sig med två jumbojetplan som framför allt är avsedda för kejsaren och premiärministern. Planen sköts av de japanska självförsvarsstyrkorna och används även för andra uppdrag som att transportera japanska soldater på fredsupprätthållande uppdrag eller att evakuera japanska medborgare från kriser i andra länder.
Att Japan valt ett plan från amerikanska Boeing är inte så förvånande. Boeing samarbetar tätt med den japanska flygindustrin och en stor del av komponenterna i Boeings civila plan kommer från Japan.
När Japans tidigare kejsare Akihito kom på statsbesök med sin hustru, kejsarinnan Michiko år 2000 använde de självklart Japans regeringsplan.
Kungens syster prinsessan Désirée och hennes nu framlidne make Niclas Silfverschiöld tog emot kejsarparet på Arlanda. De har varit familjevänner sedan lång tid tillbaka. Den gamla kejsaren var i Sverige och besökte gamle kungen redan på 1950-talet.
Frankrike – en AirBus A330
Den franska presidenten har bland annat tillgång till en Airbus A330 för sina längre flygningar. Men den del av det franska flygvapnet som sköter flygningarna för landets politiska toppar har också tillgång till flera andra plan. Frankrikes tidigare president Jacques Chirac och hans fru Bernadette Chirac tog statsplanet när de kom på statsbesök till Sverige år 2000. Kronprinsessan Victoria och framlidna prinsessan Lilian tog emot paret på Arlanda.
Foto: TT