Populärt: NYTT! Korsord Drottning Silvia Kronprinsessan Victoria Prins Daniel Prinsessan Madeleine Marius Borg Höiby Norska kungahuset

Kungaparet om Victorias och Daniels mediestrategi

23 jun, 2016, 15:03
AvJohanna Lejon
När Estelle föddes bestämde sig kronprinsessparet: de skulle ha en alldeles särskild mediestrategi för sin dotter. Nu kommenterar drottningen deras val.
Annons
Kungaparet-Ste1

Det är i intervjun med Dagens Nyheter som kungaparet talar om medier och hur de bevakat – och bevakar – kungafamiljen. Speciellt kungabarnen.

– Vi försökte ju vara lite mer skyddande när det gällde medier, säger kungen till DN. Våra ungdomar har i dag en helt annan vana vid mediebruset, en annan relation. Det har förändrats kolossalt.
Drottningen tar vid:

– Ja, vi släppte in media vid vissa tillfällen, som vid jul eller påsk. Medierna respekterade det och följde inte barnen när de exempelvis gick i skolan. Så i vardagen var de ganska skyddade och kunde röra sig fritt, det var väldigt fint. Men med sociala medier har ju det förändrats enormt. Var och en har en Iphone, var och en är en paparazzi. Nu är man påpassad hela tiden.
DN:s reporter frågar om detta är något som diskuteras därhemma.

Annons

– Jag vill inte lägga mig i så mycket, säger kungen. De har alltid gjort som de har velat. De har starka viljor!

– Man vet inte heller vad som är bäst. Jag vet att svenska folket älskar att se lilla Estelle. Och hon är ju bedårande och rolig och alert – och föräldrarna lägger ut bilder på henne. Men de gör det alltid på ett skyddat sätt, alltid samma fotograf. Hon klarar det bra. Alla barn skulle kanske inte göra det, men hon gör det. Det där är så personligt.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev och få kungliga nyheter från hela världen!

Få nyhetsbrev med massor av tips på rolig läsning, spännande nyheter inom kungligt och nöje, repotage och mycket mer till din e-post varje vecka. Nyhetsbrevet är helt gratis!

Ja tack. Jag vill ta emot marknadsföring från Aller Media i form av nyhetsbrev och specifika erbjudanden baserade på profilering. För mer information se Aller Medias integritetspolicy.

Av Johanna Lejon

Foto: Stella Pictures

Annons