Kungliga twisten i Childhoods nya pr-satsning
World Childhood Foundation. Drottning Silvias skötebarn sedan 1999 och det hon brinner för starkast. Nämligen barns rätt till ett tryggt liv utan våld och sexuella övergrepp. Nu tar organisationen krafttag för att fler ska känna till deras arbete.
– Drottningen har alltid varit väldigt bra på att förmedla vad Childhood står för. Hon vågar prata öppet om det som är hemskt, vilket är jättebra, säger Åsa Andreasson Åkerström, Kommunikationsansvarig på Childhood.
Nu vill övriga medarbetare gå i drottningens fotspår och förtydliga vad Childhood står för. Därför har de anlitat PR-byrån Mindmakers till sin hjälp. Mindmakers ingår i byrågruppen BBS Group tillsammans med reklambyrån BerntzonBylund, eventbyrån Wonderland och sociala medier-byrån Socialminds. Childhood har sedan tidigare arbetat med BerntzonBylund, som har hjälp Childhood att skapa sin nya hemsida.
Men det finns redan några kopplingar mellan kungahuset och PR-byrån Mindmakers.
Grundaren av Mindmakers är pr-kvinnan Christina Saliba, som för några år sedan var ett stort stöd för prins Carl Philip och stöttade honom i att hantera medier. Det är också Christina och Mindmakers som har hjälpt prinsens designföretag Bernadotte & Kylberg med PR genom åren.
Men de kungliga kopplingarna mellan Childhood och Mindmakes slutar inte där. På PR-byrån jobbar nämligen prinsessan Sofias syster Lina Hellqvist. 2016 gick hon från projektledarrollen på Sofias Project playground till att vara projektledare på Mindmakers.
– Det var faktiskt inte förrän Mindmakers pitchade sina idéer för oss som jag fick veta att de tidigare arbetat med Carl Philip. Det är ju bara kul att de har den kopplingen. Men vi valde dem för att de är bäst, säger Åsa Andreasson Åkerström.
Läs mer: Bilden som visar Madeleines och Silvias härliga relation – blir allt starkare
Läs mer: Madeleine tog med Leonore på Childhood-dagen
Hon menar att det inte var prinsen som tipsade drottningen om PR-byrån.
– Vi är en organisation som är helt beroende av gåvor från företag och privatpersoner för att överleva. Vi måste vara supernoga med vad vi lägger våra pengar på, därför valde vi just denna byrå. De har en bra produkt till ett bra pris och är väldigt engagerade i Childhood.
I början av juni i år berättade Mindmakers delägare och vd Christina Saliba att hon säljer sina andelar i pr-bolaget. Hon kommer nu att fokusera på investmentbolaget Invest in her som hon startade med författaren och entreprenören Camilla Läckberg 2017. Det skriver Resumé.
Läs mer: Madeleines stora glädje över Silvias nya framgång med Childhood: “En milstolpe”
Foto: Stella pictures, IBL