Så var prinsessan Dianas sista timmar i livet
I dag den 31 augusti är det tjugo år sedan prinsessan Diana avled i sviterna av en våldsam bilkrasch. Men vad hände egentligen de där sista timmarna i hennes liv och var det verkligen en olycka?
Prinsessan Diana och hennes nye kärlek Dodi al Fayed hade landat i Paris bara några timmar tidigare, lördagen den 30 augusti, i Dodis pappa Mohammed al-Fayeds privata Gulfstream 4.
Dodi ville visa upp familjens troféer i Paris, såsom pappas lyxhotell Ritz och en 1800-tals villa, kallad Villa Windsor, som spelat en stor roll i det brittiska kungahuset.
Läs mer: 21 oförglömliga foton på prinsessan Diana
Efter rundturen checkade paret in på hotell Ritz och Imperial Suite. Diana var trött och vilade en stund, medan Dodi köpte en vacker ring till henne. Diana hade nyligen blivit dumpad av sitt livs kärlek, hjärtkirurgen Hasnat Kahn, i början av sommaren och kände sig nu bekräftad och ompysslad av Dodi.
Trots Dodis ansträngningar blev kvällen inte så romantisk som han hade hoppats. Ryktet att Diana var i stan hade nu spridit sig och mängder med paparazzis kampade utanför lyxhotellet.
När paret lämnade hotellet vid 19-tiden för att åka till Dodis fashionabla våning på Rue Arsène-Houssaye följde mängder med paparazzis efter. Klockan 21:35 åkte de vidare till Benoit, ett bistro nära Les Halles, men stämningen var allt för stimmig. En mängd fotografer fanns utanför och Dodi blev stressad. De återvände istället till Ritz och 21.53 svängde limousinen upp framför hotellets huvudentré.
Läs mer: Så håller William minnena av Diana vid liv – för barnens skull
Ett par fotografer slog några blixtar i ansiktet på Diana och det var droppen för Dodi som blev rasande. Han skällde ut livvakten Kez Wingfield efter noter för att han inte fått bort fotograferna i tid.
Hotellets tjänstgörande säkerhetsansvarig blev nervös och beslutade sig för kalla tillbaka hotellets tjänstgörande säkerhetschef Henri Paul till jobbet. Ett misstag skulle det visa sig senare, eftersom Henri hade druckit alkohol när han gått av sitt pass.
Middagen på hotellet blev inte som Diana och Dodi planerat. De var rastlösa och beslutade sig för att åka tillbaka till Dodis våning. Snabbt beslutades att säkerhetschefen skulle köra – och ingen tog notis om att han hade druckit några drinkar med Dodis livvakter i baren under kvällen, samt lite innan.
Läs mer: Sanningen bakom Dianas ikoniska klänning
Eftersom huvudentrén var belamrad med paparazzis tog de bakvägen. Klockan 00:14 trampade en berusad Henri Paul gasen i botten på den limousin han inte var van att köra. Obduktionen visade senare att han hade tre gånger så hög alkoholhalt, mot vad som var tillåtet i Frankrike. Dessutom hade han tagit lugnande medel. I sätet bredvid honom satt livvakten Trevor Rees-Jones. I baksätet satt Diana och Dodi som vid det här laget var mycket uppjagade.
Inte mindre än fem bilar, tre motorcyklar och två scootrar följde efter dem med fotografer följde efter bilen. Henri ökade farten och körde ner i den svängande, olycksdrabbade tunneln under Pont d’Alma.
Vid den 13:e pelaren tog det stopp. Mercedesen kraschade med 98 kilometer i timmen in i betongen, spann runt och blev stående vid motsatta väggen, med fronten riktad mot tunnelns mynning. Datasimuleringar har senare visat att inte ens en formel-1 förare skulle klara av att köra genom tunneln i den här hastigheten.
Läs mer: Dianas chaufför talar ut om olyckskvällen
Första personerna på plats kunde konstatera att Dodi avlidit i kraschen, men Diana visade fortfarande livstecken.
Läkaren Frederic Mailliez blev vittne till kraschen och var en av de första på plats. Man kunde konstatera att Dodi avlidit i kraschen, men Diana visade fortfarande livstecken.
Den första räddningspersonalen var på plats tio minuter senare och när Dianas tillstånd var stabilt fördes hon i ambulans till det närliggande sjukhuset Pitié-Salpetrière där Paris främsta läkare kämpade för prinsessans liv. Men klockan 04:00 slutade hjärtat att slå. Prinsessan dog av svåra inre blödningar.
Läs mer: Frågan Harry aldrig hann ställa till mamma Diana
Foto: IBL