Madeleines nya kändissamarbete
Prinsessan Madeleine är, som bekant, djupt engagerad i drottningens välgörenhetsorganisation Childhood. I New York arbetade hon på Childhoods kontor och jobbet för Childhood har fortsatt, också efter hennes och Chris flytt till London. Dessutoma arbetar prinsessan Madeleine hårt på sociala merider för att sprida Childhoods viktiga budskap. För Madeleine, som har nära en miljon följare på Facebook, är det en självklarhet att använda “sin” plattform för att nå ut. Ett av alla dessa budskap, som Madeleines stöttar, är en stor kändiskampanj som Childhood tagit initiativ till. Kampanjen handlar om resekurage, att våga gripa in om man ser ett barn fara illa, även utanför Sveriges gränser.
“TILL SOLEN I JUL? TA MED DITT RESEKURAGE!
Hundratusentals barn utsätts för sexuella övergrepp i samband med resande och turism varje år. Visste du att man kan anmäla dessa brott direkt till svensk polis och att svenska förövare kan dömas i Sverige? Genom att uppmuntra dig och alla andra svenskar att ta med sitt resekurage – sitt civilkurage på resan – hoppas vi att fler berättar om de sett något som känns fel. Gör som Elaine Eksvärd, Tommy Myllymäki, Filippa Rådin, Christer Fuglesang, Patrik Sjöberg 242, Lovisa de Geer, Anders Kompass och Maria Montazami – stöd oss genom att säg vad du såg på www.resekurage.se. Där kan du även göra vårt resekuragetest – det tar bara en minut!
TACK FÖR ATT DU DELAR INLÄGGET”, lyder ett särskilt inlägg på Facebook.
Madeleine har givetvis delat posten på sin Facebook-sida, och i skrivande stund har inlägget nära 2000 “gilla”-markeringar.
Foto: Stella Pictures.