Madeleines oväntade beslut har blivit världsnyhet – möts av hård kritik
Det var måndagen den 24 mars som prinsessan Madeleine publicerade en stor nyhet på sin officiella Instagramsida:
Prinsessan startar ett hudvårdsmärke.
”Jag är glad över att berätta att jag lanserar "MinLen" en naturlig hudvårdsserie, utvecklad i samarbete med Weleda, en global ledare inom certifierad naturlig hudvård. MinLen är det första naturliga, ansvarsfulla, flergenerationella hudvårdsmärket i Europa – skapat med både unga och växande familjers behov i åtanke”, skriver Madeleine på Instagram.
Prinsessan Madeleines nya beslut möts av hård kritik
Nyheten har dock inte tagits emot så väl som man hoppats. Faktum är att prinsessans beslut att ge sig in i skönhetsbranschen har väckt stark kritik från flera håll.
Bland annat gick Expressens ledarskribent Ann-Charlotte Marteus ut hårt och ifrågasatte hur en kunglighet kan få ägna sig av egenföretagande på det här sättet:
– Det är konstigt att kungen gick med på detta företag. Förstår han inte risken med att kungafamiljen avförtrollar sig själv? Kungliga figurer måste ha ett sken av ”plikten framför allt” för att illusionsnumret med ärvda privilegier ska fungera. ”Pengarna framför allt” är vägen till monarkins undergång. Kungen borde tvinga sin dotter att välja mellan titeln och hudvårdskrämen, skriver hon.
Samtidigt har hovet själva kommenterat Madeleines beslut och understrukit att man inte ser några problem med att prinsessan nu ger sig in på en ny bana:
– Beslutet om att starta bolaget har skett i dialog med Kungl. Hovstaterna. Riksmarskalksämbetet gör bedömningen att denna privata näringsverksamhet går att kombinera med Prinsessan Madeleines ställning som Kunglig Höghet, skriver hovet i ett uttalande.
VIDEOS FRÅN svenskdam
Nyheten skapar rubriker utomlands
Madeleines nya karriärsplaner har inte bara väckt uppmärksamhet i Sverige utan även utomlands.
Nu rapporterar flera internationella sidor om prinsessans Instagraminlägg och beslutet om att inte använda sin kungliga titel i detta sammanhang.
”Det verkar som om prinsessan Madeleine försöker undvika de kontroverser som har plågat andra kungliga familjer på senare tid när deras titlar till synes har blandas med affärsfrågor”, skriver den brittiska kungliga sajten Royal Central.