Madeleines stora miss i bilden – har blivit anmäld av flera
Prinsessan Madeleines inlägg på Instagram brukar inte skapa så stora kontroverser. Men hennes senaste, som lades upp måndagen 24 mars, var inte bara kontroversiellt – det kan till och med utgöra ett lagbrott.
Prinsessan Madeleines stora miss i bilden
I inlägget meddelade Madeleine att hon har ett nytt affärsprojekt på gång.
– Jag är glad att kunna berätta att jag ska lansera "MinLen", en naturlig hudvårdsprodukt, utvecklad i samarbete med Weleda, en av världens ledande företag när det gäller naturlig hudvård. MinLen är den första naturliga, ansvarsfulla, för-alla-åldrar-hudvårdsprodukten i Europa – skapad med både ungas och växande familjers behov i åtanke, skrev Madeleine.
Men tidningen Resumé noterade en miss i inlägget. Det var inte märkt som marknadsföring – trots att det går att tolka som att detta just var syftet med inlägget.
Detta kan strida emot marknadsföringslagarna.
”När företag, inklusive influencers, marknadsför en vara eller tjänst måste det tydligt framgå att det rör sig om reklam. Det är förbjudet med dold marknadsföring. Om marknadsföring blandas med andra uppgifter är kravet på tydlighet särskilt högt eftersom det då kan vara svårt att urskilja vad som är marknadsföring”, skriver Konsumentverket på sin hemsida, citerar Resumé.
Enligt TV4 har det redan inkommit två anmälningar till Reklamombudsmannen, för bristande reklamidentifiering och vilseledande reklam. Konsumentverket har också fått in två anmälningar.
Hovets krishantering: "Kommer inte upprepas"
Margareta Thorgren, informationschef på hovet, har tvingats krishantera.
VIDEOS FRÅN svenskdam
– Prinsessan Madeleine kommer att använda andra sociala mediekanaler gällande sin företagsverksamhet och självklart följa lag och ordning. Syftet med inlägget i måndags var att informera om en kommande ny verksamhet, inte att göra marknadsföring. Om det har uppfattats så kommer det i fortsättningen inte att upprepas, säger Margareta till Resumé.