Martina får miljoner - för att hämnas på Lotta inför alla
Ni har med största sannolikhet sett reklamen – både i tv och på pelare runtom i landet. Martina Haag är ansiktet utåt för “Från en matälskare till en annan”, Hemköps nya reklamkampanj.
Detta har fått många att prata, eftersom Lotta Lundgren ingått i en egen uppmärksammad reklamkampanj för Coop, Hemköps direkta konkurrenter. Bakgrunden är bekant: det var Lotta som Erik Haag lämnade Martina för, vilket senare blev intrigen för Martinas uppmärksammade bok Det är något som inte stämmer.
Martina Haag i reklam för Hemköp
Eva Ossiansson är varumärkesexpert och universitetslektor i marknadsföring vid Göteborgs universitet. Hon tror att Hemköp hade Lottas kampanj för Coop i åtanke när de valde just Martina som sin talesperson.
– Företag som planerar reklamkampanjer tänker på förhand vad de vill åstadkomma. Många har som plan att sticka ut. Man vill bli något som det pratas om, något som folk delar med sig av till andra. Och om man då kan få in något utomstående, som folk redan pratar om, då är det väldigt lockande. I det här fallet känner många till historiken kring Martina Haag och Lotta Lundgren, den intrikata historien, säger Eva.
– Det kan alltså lätt bli en snackis. Och det ligger nära tillhands att tro att det finns en medveten tanke bakom det här. Man kan tolka det som att det anspelas på att det funnits ett slags konkurrensförhållande mellan de här två kvinnorna.
Lottas samarbete med Coop blev en rejäl kassako. Enligt Dagens Opinion ökade hennes omsättning från 1,4 miljoner kronor till fyra miljoner kronor efter att hon skrev på det lukrativa avtalet.
“Hon får rundligt betalt”
En kvalificerad gissning är att Martina har fått ett liknande belopp från Hemköp.
– Hon får med största sannolikhet rundligt betalt. Det här är sällan något man pratar om i kultursfären, men för många är det här en viktig födkrok, säger Eva.
– Dessutom ingår det ofta klausuler som stipulerar att personen inte får göra reklam för liknande varumärken. Och då kan man kompenseras på olika sätt för att inte förlora på samarbetet.