Nu är det avgjort – Meghan är brittiska kungafamiljens modedrottning
Hertiginna av Sussex – men också modedrottning av England. Nu står det klart att Meghan Markle är den brittiska kungafamiljens absolut mest inflytelserika medlem – åtminstone när det kommer till mode. Kate får helt enkelt se sig besegrad!
Undersökning av sajten Lyst
Så, hur vet vi detta? Det är modesajten Lyst som gjort en grundlig analys av över 20 miljoner olika sökningar, från de två senaste åren, på olika kläder på den egna sajten. Det man kommit fram till är att det är Kate och Meghan som fullständigt dominerar sökningarna. Alla vill veta vad de har på sig – vilka plagg, modehus och märken de bär.
Kate har ju tidigare suttit, ohotad, på modetronen. Men nu intas den istället av prins Harrys hustru – Meghan. Så snart Meghan har burit en outfit exploderar sökningarna på modesajten, meddelar Lyst. Och det visar sig att Meghan sitter ohotad på toppen. I genomsnitt eftersöks hennes plagg, skor och accessoarer i 216 procent mer än de kläder Kate bär. De som söker gillar också att söka efter de färger som Meghan älskar att bära, det vill säga marinblå, beige och vit.
Men, vilka oufits har då varit absolut populärast – vilka kläder har man sökt mest på?
De två viktigaste mode-stunderna för de två hertiginnorna ägde rum i mars i år: När Kate Middleton bar en röd Catherine Walker-kappa vid Commonwealth-ceremonin vid Westminster Abbey. Då gick sökningarna upp med 225 procent.
Och för Meghan då? Den brokadklänning hon bar vid firandet av prins Charles på Buckingham Palace fick sökningarna på liknande plagg att skjuta i höjden. Hur mycket det gick upp? 500 (galna) procent!
Däremot kan det vara så att intresset för Meghans mode nått en platå. Hennes näst senaste kreation, från Givenchy, som hon bar vid Trooping the Colour fick sökningarna att gå upp betydligt mindre än normalt. Man såg bara 8 procent fler sökningar för sökfrasen Givenchy och enkom 29 procents ökning för sökfrasen marinblå.
Foto: TT