Nu avslöjas bråket innan prinsessans bröllop – sätter käppar i hjulet
Deras förhållande har länge varit en spännande kärlekssaga att följa. Den norska prinsessan Märtha Louise, 52, träffade sin Durek Verrett, 49, för drygt fem år sedan. Men paret har sedan dess haft ett speciellt förhållande.
Durek, som innehar den intressanta titeln "shaman", är uppvuxen på den amerikanska västkusten, närmare bestämt i staden Sacramento, Kalifornien.
Men han är också en kontroversiell figur. Han drabbades 2022 av covid-19 och vägrade läkarvård – eftersom han sa sig kunna tillfriskna med hjälp av en medaljong.
Han uppmanade samtidigt andra att göra detsamma och sålde senare medaljongen på sin egna hemsida. Detta kritiserades hårt – och även Norges kung Harald uttalade sig kritiskt.
Nu har ett nytt problem uppstått för paret.
Skriver om "spritskandalen"
Det är norska tidningen Se og Hør som skriver om en spritskandal som drabbat paret. Nyligen lanserade prinsessan och Durek en mycket omtalad gin. Flaskan fick namnet "OHD Pink Gin" och blir bröllopets signaturdrink.
Men lika snabbt som den etablerades i norska spritbutiker togs den bort. Det framkom nämligen att flaskans etikett stred mot alkohollagen, på grund av parets monogram, skriver tidningen.
Även den norska tidningen Dagbladet har rapporterat om problemet mellan ginets grossist, Cask Norway, och återförsäljaren. Tidningen har fått tillgång till en e-postkonversation mellan parterna som visar att meningsskiljaktigheterna uppstod från början.
Svarar på kritiken
Det första mejlet skickades den 27 juni. Där ska Vinmonopolet ha uppmärksammat Cask Norway på att ginen varken fick säljas vidare eller beställas, på grund av att de använt namnen Märtha Louise och Durek Verrett på etiketten.
De hänvisar även till alkohollagen, och att det inte är lagligt som offentlig person att ha ett eget namn på en alkoholhaltig dryck. Undantaget är om personen i fråga har varit "mycket delaktig" i processen när produkten tagits fram, vilket Märtha Louise inte varit.
Cask Norway ska, enligt uppgifter till tidningen, ha svarat att Märtha Louise både har varit med och designat etiketten, gjort urval av växter och bär samt smakat av ginen.