Oron för Märtha Louise – efter nya bilderna
Prinsessan Märtha Louise kritiserades hårt i våras när hon använde sin prinsesstitel i kommersiella sammanhang. Prinsessan och Schamanen hette turnén som hon och pojkvännen Shaman Durek begav sig ut på för att, enligt Shaman Durek, hela människor. Samtidigt använde hon sig av sin officiella Instagram för att marknadsföra projekt av olika slag.
Märtha Louise får inget apanage
Till sist fick norska folket och kung Harald nog och Märtha Louise fick be om ursäkt och lovade att inte använda sin titel i kommersiella sammanhang längre. Ända sedan 2002 tilltalas inte Märtha Louise för “hennes kungliga höghet” och hon får heller inget apanage. Allt för att skapa mer och mer avstånd till kungahusets officiella verksamhet, så hon kan göra det hon vill privat.
Samtidigt som hon meddelade på Instagram att hon inte kommer använda sin prinsesstitel mer än i kungliga sammanhang framöver, skapade hon också en ny Instagram vid sidan om den officiella.
Sedan dess har hon flitigt taggat kontot och bett sina följare att även följa det mer privata kontot där hon ofta lägger upp reklam av olika slag, bland annat för hotellkedjor som hon och Durek besökt. Vid flera tillfällen har hon dessutom skrivit saker som “Vad hände här egentligen? Vill du veta mer? Gå in på min andra Instagram” på sin officiella prinsess-Instagram för att locka folk att besöka sidan.
Märtha Louises inkomst minskar
Enligt Se och Hör Norge har Märtha Louises inkomst minskat rejält de senaste åren. 2017 hade hon en inkomst på 1,9 miljoner norska kronor och året efter låg siffran på 600 000 kronor. I år har hon dessutom försökt sälja sitt ärvda sommarhus vid havet utan framgång.
Den minskade inkomsten, i kombination med de många reklambilderna på Instagram, får många att undra hur det står till med Märtha Louises ekonomi egentligen.
Foto: TT