Prins Daniel utnyttjad – här avslöjas bluffen!
Prins Daniel och hans glasögon är en snudd på ikonisk kombination. Det är så vi blivit vana vid att se kronprinsessan Victorias make: iförd ett par brillor. Själva modellen kan variera mellan, som Svensk Dams modeexpert Johanna Lejon uttryckte det, “sober och retro-cool” – men glasögonen är alltid där.
Så på ett sätt är det fullt logiskt, om än oetiskt, att optikerfirman Optique Chaab valde att utnyttja prins Daniel för sin reklamkampanj.
Prins Daniel utnyttjad
Det var Expressen som skrev om saken. En kvinna vid namn Johanna Nordin var på semester i Marocko när hon fick se ett bekant ansikte på en glasögonreklam. Ansiktet tillhörde, hör och häpna, prins Daniel!
– Jag såg den av en slump, tyckte att det var väldigt kul att hovet sålt ut sig för reklam, sa Johanna till Expressen.
Men förklaringen var att Daniel använts i reklamen helt utan hovets vetskap. Det kunde Margareta Thorgren, informationschef på hovet, bekräfta.
– Oj då! Sådan information måste vi naturligtvis undersöka. Vi har rådgivare som hanterar sådana saker när det förekommer, sa hon till Expressen.
LÄS OCKSÅ: Gåtan med Victoria och Daniel – därför syns de inte
Andra gången det händer
Faktum är att detta inte var första gången då Daniels ansikte använts olovligt i en reklamkampanj. Ett kinesiskt fastighetsbolag försökte sig på exakt samma sak i sin reklamkampanj.
– Det har hanterats. Det är viktigt att man gör det, det gör vi alltid när vi får sådan här information, sa Margareta.
LÄS OCKSÅ: Bilden på prins Daniel – som fick alla att reagera