Rasar mot Märtha Louises beteende veckor innan bröllopet – hovets svar
I augusti kommer prinsessan Märtha Louise och fästmannen Durek Verrett ha sitt bröllop. Ceremonin kommer att äga rum på Hotell Union i Geiranger, beläget 55 mil nordväst om Oslo.
Men bara veckor innan det stora kalaset har Märtha Louise och fästmannen hamnat i blåsväder. Inför bröllopet har de lanserat en egen spritflaska som börjat säljas på norska systembolaget.
Paret har dessutom haft en stor lanseringsfest för produkten, där den inre kretsen var inbjudna för ett litet smakprov. Beslutet har väckt ont blod i Norge och Märtha Louise har nu än en gång hamnat i blåsväder.
Hårda kritiken mot Märtha Louise
Organisationen Av-og-till, en organisation som strävar efter bra alkoholvett, är inte alls nöjda över nyheten och tycker det är beklämmande att paret gör reklam för alkohol veckor innan bröllopet.
”Det är synd att prinsessan Märtha Louise och Durek Verrett har valt att låta sitt bröllop bli en reklampelare för alkohol”, skriver generalsekreterare Ragnhild Kaski i ett mejl till norska Nettavisen.
Norska Se och Hör skriver att det råder bred politisk enighet om att det ska vara ett strikt förbud mot alkoholreklam i Norge. Även om varken Märtha eller Durek har annonserat produkten i sina sociala medier är det inte oproblematiskt att de lanserar den skräddarsydda bröllopsdrycken.
VIDEOS FRÅN svenskdam
Hovet vägrar svara på frågan
För flera år sedan införde det norska kungahuset nya riktlinjer för användandet av prinsesstiteln. Märtha Louise sa då att hon inte kommer att använda titeln i kommersiella sammanhang.
Men på spritflaskans etikett tituleras hon som ”prinsessan Märtha Louise”, något som inte riktigt lirar med vad hon tidigare sagt om användandet av sin titel.
Norska hovet vill dock inte svara på frågor huruvida kungahuset anser det vara fel att använda sin prinsesstitel i samband med alkoholförsäljning.
– Vi hänvisar till Carina S. Carlsen (prinsessan Märtha Louises manager, reds anm), säger norska hovets kommunikationschef Guri Varpe till Se och Hör.
Foto: TT