Så blev prins Daniel trendigast i kungafamiljen
Valspråket “För Sverige i tiden” genomsyrar hela kungafamiljens arbete. Deras arbete för Sverige skildras varje dag i de officiella sociala medie-kanalerna, men den som gått allra längst i att hålla sig a jour med tiden är prins Daniel
Svensk Damtidning erfar att Daniel under sommaren 2014 blev väldigt imponerad av den så kallade “Ice Bucket Challenge” som syftade till att samla in pengar till forskningen kring ALS. I “Ice Bucket Challenge” där människor filmade sig själva medan de hällde en spann isvatten över huvudet och greppet blev snabbt en viral succé. Ice Bucket var inte bara roligt att se, det samlade in pengar till forskningen tack vare donationer och spred snabbt kunskap i en fråga som fallit i glömska.
Sommarens stora fluga blev onekligen Pokémon Go som är ett spel där man letar visuella varelser med sin mobiltelefon. Ungefär samtidigt som hela landet letade Pokémons lanserade kronprinsessparet Generation Pep som ska verka för ökad kunskap i barn och ungdomars hälsa. I flera intervjuer har prinsen berättat hur han själv spelat Pokémon Go med familjen och har lyft fram spelet som det goda exemplet när spelindustrin aktiverar barn och ungdomar istället för att passivisera. På samma tema bjöd han in E-sportaren Emil “Heaton” Christensen till ett möte med Gen-Pep.
När juryn för “Årets Peppare”, Gen-Pep:s utmärkelse till en person eller organisation som på ett positivt sätt uppmuntrat till idrott och rörelse, passade prins Daniel på att återigen doppa tån i den virala världen. Under en paus gjorde juryn en så kallad “Mannequin Challenge” som är den stora virala trenden just nu. Gen-Peps projektledare Carolina Klüft fångades mitt i sin pausgymnastik och prins Daniel med en tumme upp.
Vilken som blir nästa virala trend återstå att se, men vi vågar lova att prins Daniel kommer att haka på när den kommer.