Så kopierade Daniel och Victoria prinsessan Sofia
I går avslöjades det att klädjätten H&M inom kort kommer att släppa en ny kollektion med fokus på sportiga barnkläder. Och för idén står inga mindre än Victoria och Daniel och deras organisation Gen-Pep.
– Vi blev kontaktade av dem under våren och tycker att det känns självklart och inspirerande att vara en del av initiativet, berättade Joanna Morell, presskontakt på H&M, för Expressen.
Gen-Pep grundades i somras på kronprinsessparets initiativ. Organisationen ämnar att uppmuntra barn och ungdomar att röra på sig. Detta med hjälp av företag, stiftelser och ideella organisationer. Och det första företaget som de väljer att sammarbeta med är alltså H&M.
När kommer man då kunna ta del av den kungliga designen? Plaggen börjar lanserar i butik och på webben i början av januari 2017. Priserna varierar mellan 39,90 kronor och 149 kronor.
Men Victoria och Daniel är faktiskt inte de första medlemmarna ur kungafamiljens som designar sportkläder. Prinsessan Sofia var först. 2010 lanserade hon och väninnan Carolina Pihl märket Drop Of Mindfullness. Drop Of Mindfullness är ett märke som gör träningskläder, främst yogakläder.
– Vi ville skapa en ny möjlighet, något som skulle inspirera till en hälsosam livsstil. Man skulle se snygg ut inifrån och utifrån, har Sofia slagit fast på märkets sajt.
Fem procent av intäkterna från Drop Of Mindfulness går till Project Playground.
Kort sagt är det alltså exakt samma tänk bakom kronprinsessparets kollektion som bakom prinsessan Sofias kollektion: kläder som gör gott, för både kropp och själ. Och som bidrar till förändring.
Av: Johanna Lejon och Ellen Myrgård Lindén.
Foto: Stella Pictures.