Majblomman 2019 – så ser den ut
2019 års majblomma avtäcktes under onsdagen på Mariaskolan i Stockholm. Vitt och grönt är årets färgtema – och så en guldig pick i mitten. Designern bakom årets blomma heter Saga och är 13 år. Hon skickade in sitt tävlingsbidrag via Majblommans app och fick sedan flest röster i finalen.
– Det känns kul men väldigt oväntat, säger Saga i ett pressmeddelande från Majblomman.
– Jag tänkte inte så mycket på tävlingen när jag valde färgerna i appen, så jag blev jätteförvånad när jag fick veta att jag vunnit.
På Majblommans organisation tycker man att årets blomma påminner om en vitsippa. Men att det är 101 år sedan majblomman för första gången var en vitsippa hade inget med Sagas design att göra.
– Nej, det visste jag inte, vad kul! Jag tänkte faktiskt på ett fotbollslag när jag valde färgerna…
Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve ser vitsippan som en anledning att reflektera över barns situation nu och då.
– Första gången majblomman såg ut som en vitsippa var 1918. Men trots att det har gått 101 år sedan dess finns det fortfarande många barn som är i behov av stöd. Då gällde det kanske TBC, nu handlar det om ekonomisk utsatthet. Vitsippan blir ett vårtecken, lika mycket nu som då.
Barnen kärnan i verksamheten
Precis som vanligt har årets färgkombination tagits fram i en tävling där barn över hela landet fått skicka in förslag på vilka färger de tycker att årets majblomma ska ha. Det är också barn som röstat fram vinnaren.
– Det är barnen som är majblomman. Vi kan inte underskatta barnens betydelse. Av barn för barn, det är hela majblommans idé, säger Tove Lindahl Greve.
Årets majblomma börjar säljas runt om i landet den 11 april. Då beger sig ca 70 000 barn ut på gator och torg för att sälja blomman och samla in pengar till organisationen.
Kärnan i Majblommans arbete är att minska barnfattigdomen i Sverige. Majoriteten av de pengar som delas ut i form av olika bidrag samlas in av svenska skolbarn via försäljningen av majblommor. 2018 samlade man in 66 miljoner kronor, en ökning med ett par miljoner jämfört med 2017.
Drottningen köper första
Enligt tradition är det drottning Silvia som köper den första majblomman. Drottningen är Majblommans högsta beskyddare och har köpt årets första blomma sedan 70-talet.
Utöver årets majblomma presenterades även årets majblommeaffisch på Mariaskolan i Stockholm. Den är designad av 15-åriga Alice Almarales Mossberg från Göteborg.
– Jag vill inspirera dagens barn och unga till att förstå att de är viktiga oavsett var de bor, kommer från eller vilka resurser de har. Jag jobbade med olika utseenden för att så många som möjligt ska kunna relatera. Det måste finnas gemenskap för att bygga upp vårt samhälle på ett rättvist sätt, säger Alice Almarales Mossberg.
Genom åren har många kända konstnärer och illustratörer designat affischerna, men sedan 2018 är det yngre talanger som fått chansen att visa upp sig och fritt tolka majblomman. I år gick alltså uppdraget till 15-åriga Alice Almarales Mossberg.
– Att ett barn får göra designen känns som en tradition vi tar vidare. Det ringar in majblommans verksamhet, säger Tove Lindahl Greve.