Populärt: NYTT! Korsord Drottning Silvia Kronprinsessan Victoria Prins Daniel Prinsessan Madeleine Prinsessan Sofia Marius Borg Höiby

Sessornas mediesuccé - så blev de riktiga PR-prinsessor

02 apr, 2016, 07:00
AvJohanna Lejon
Tipsa oss!
”Vårt kungahus – i ny tappning!” Så säger pr-proffset om kungafamiljens nya giv. De senaste veckorna har prinsessorna charmat alla genom att både bjuda på unika bilder – och på sig själva.
Annons
MadeleineSofia

Den senaste tiden har verkligen varit gyllene för det svenska kungahuset. Förlovningar, bröllop och barn har avlöst varandra – och dessutom har man lyckats förbättra sin pr-strategi rejält. Klumpiga uttalanden och misslyckade presskonferenser är ett minne blott. Nu är det pr-succé efter pr-succé som gäller.

Hemligheten? Det handlar om nya grepp – och nya sätt att kommunicera. Så här gick det till när Victoria, Madeleine och Sofia blev riktiga pr-prinsessor.

Pr-experten Jeanette Fors-Andrée som arbetar som krishanterare, medietränare och medierådgivare, menar att kungafamiljen historiskt sett inte har haft den bästa mediehanteringen.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev och få kungliga nyheter från hela världen!

Få nyhetsbrev med massor av tips på rolig läsning, spännande nyheter inom kungligt och nöje, repotage och mycket mer till din e-post varje vecka. Nyhetsbrevet är helt gratis!

Ja tack. Jag vill ta emot marknadsföring från Aller Media i form av nyhetsbrev och specifika erbjudanden baserade på profilering. För mer information se Aller Medias integritetspolicy.
Kungafamiljen

Men nu har något alltså hänt. Och det beror, förstås, på medieträning.

– Hovets informationschef Margareta Thorgren är både engagerad och delaktig, precis enligt konstens alla regler i en professionell organisation.

Annons

– De senaste åren har kungahusets kommunikation och relation med media upplevts som tillgänglig och modern.

– Jag tror att pr-strategin idag utgår från ett traditionellt kungahus i ny tappning; modernt, öppet och tillgängligt. Det tar sig också uttryck i konkreta situationer där familjemedlemmarna bjuder in media för intervjuer och bilder, för att sedan kunna bli lämnade ifred och slippa fotografer som gömmer sig i buskarna. Det är en bra pr-strategi!

– Prins Carl Philip och prinsessan Madeleine har också gjort medieframträdanden med stor framgång. Och att använda sociala medier som en del i pr-strategin, och själv styra en del av medierapporteringens innehåll, ligger helt rätt i tiden.

MaddeSofia

Personerna som hjälpt kungafamiljen till pr-succén

• Margareta Thorgren, informationschef vid hovet.

• Christina Saliba, pr-proffs och vd för pr-byrån Mindmakers.

• Karolin A Johansson, hovmarskalk och chef över kronprinsessans hovstat.

Madeleine

Hovets senaste pr-succéer

• Daniel på skidor

Prinsen åkte skidor, bjöd på sig själv och berättade att han är den i familjen som är sämst på att åka längdskidor.

Annons

– Victoria är bäst, sen Estelle och sen jag!

• Småsessornas födelsedagar

Bilderna från småsessorna födelsedagar var helt fantastiska.

• Sagokalaset

Prinsessan Madeleine och Min Stora Dag bjöd in till sagokalas på Kungliga Slottet tillsammans med välgörenhetsorganisationen Min Stora Dag som uppfyller svårt sjuka barns önskningar. 12 barn fick dricka saft och äta bullar med prinsessan Madeleine, som hade tagit på sig tiaran och Nobelklänningen från Fadi el Khoury. Bredvid skuttade prinsessan Leonore, klädd i rosa prinsessklänning.

– Idén kom upp i ett samtal mellan vår generalsekreterare Hélène Benno och prinsessan Madeleine själv. Hon var själv involverad i mycket av arbetet, berättar Jim Hofverberg, kommunikationsansvarig på Min Stora Dag.

• De nya frimärkena

Samma vecka blev PostNords nya frimärken på kungafamiljen officiella – och vi på Svensk Damtidning kunde visa de unika bilderna först av alla. De uppmärksammar kung Carl Gustafs 70-årsdag och Silvias 40 år som drottning, samt tronföljden med kungen, kronprinsessan Victoria och prinsessan Estelle.

Annons

• Prins Oscars födelse

Till skillnad från förra gången, då det läckte ut i media att kronprinsessan åkt till BB för att föda, gick mediestrategin denna gång helt enligt hovets plan. Det var de som skickade ut ett pressmeddelande och utlyste en presskonferens först EFTER att prins Oscar hade kommit till världen. Det enda negativa var att vi journalister bara fick 50 minuter på oss att hinna till Karolinska innan pressmötet började.

Daniel

Av Johanna Lejon

Foto: Stella Pictures

Annons