Snart köper Silvia årets majblomma – så ser den ut
Att drottningen köper årets första majblomma är en tradition som har pågått sedan 1970-talet. Och 2018 är inget undantag. Årets majblomma offentliggjordes på onsdagen på skolan Katarina Södra i Stockholm. Årets blomma går i glittrande guld, svart och glimrande pärlemor i mitten. Bakom både temat och färgval står Elina Hall, 12, från Göteborg – vinnaren av årets designtävling.
Läs mer: Hovets besked – oklart om Madeleine träffar Kate och William
Hennes designförslag gick verkligen hem hos alla barn som röstat på sin favorit i Majblommans app och på hemsidan, skriver Majblomman i ett pressmeddelande.
Läs mer: Först i Svensk Damtidning! Första bilderna på Victoria på över 1 månad
Affisch skapad av Lars Lerins adept
Förutom årets blomma presenterades under onsdagen också årets majblomme-affisch, som 13-årige Maxi Svensson skapat. Maxis stora förebild är konstnären Lars Lerin, och den unge talangen har redan fått ställa ut sina alster på idolens museum Sandgrund. I jobbet med affischen har även han inspirerats av humlan.
Majblommans nya generalsekreterare Tove Lindahl Greve betonar vikten av barnens engagemang är för majblommans framgång.
Läs mer: Beatrices tunga hjärta – trots systerns förlovning
– Det är tack vare barnens enorma engagemang och vilja att hjälpa utsatta barn som vi varje år lyckas slå rekord. Insamlingen behövs verkligen för att vi ska kunna hjälpa barn i ekonomisk utsatthet, säger hon i ett pressmeddelande.
Rektorn: “Ett hedersuppdrag”
Louise Karlsson som är rektor på Katarina Södra håller med.
Läs mer: Prinsessornas favoritklädesbutik utsatt för inbrott
– Att våra elever säljer majblommor skapar delaktighet, inflytande och utvecklar förmågan att aktivt verka för att förbättra barns livsvillkor i vårt samhälle. Alla mellanstadieelever erbjuds att sälja och ser det som ett hedersuppdrag. Vi är mycket stolta över att få vara värdar för majblomman i år igen.
Årets majblomma börjar säljas runt om i landet den 12 april. Då ger sig drygt 80 000 barn ut på gator och torg för att sälja blomman och samla in pengar till organisationen. Kärnan i Majblommans arbete är att minska barnfattigdomen i Sverige. Majoriteten av de pengar som delas ut i form av olika bidrag samlas in av svenska skolbarn via försäljningen av majblommor.
Läs mer: Bildextra! Carl Philip och Sofia i Sydafrika
Förra året samlade barnen som sålde majblomman ihop 64 miljoner kronor – en ökning med hela tre miljoner jämfört med föregående år.
Av: Minna Wallén-Widung
Artikeln publicerades först på Allers.