Sofias framtid – så ska hon bygga sitt imperium
I juni 2015 slutade hon vara Sofia Hellqvist och blev i stället prinsessan Sofia med hela svenska folket. Nu är hon en av de mest flitigt bevakade och omskrivna personligheterna i det svenska kungahuset.
Men vad är det egentligen som gör henne så populär? Och vad bär framtiden i sitt sköte för Sofias del?
Sofias framtid – så blir den
Sofia på besök i Värmland, där hon är hertiginna. Foto: TT
Svensk Dam har pratat med tre varumärkesexperter som analyserat prinsessans profil och jämfört med våra andra kungligheter.
– Hon representerar Sverige i tiden. Hon har ett otroligt folkligt genomslag, för att hon är alldeles lagom. På det sättet är hon som en “Silvia junior”, om du förstår vad jag menar. Hon är samma blandning av mjukhet och hårdhet och värme och kyla. Precis som Daniel kom hon utifrån, men hon kändes mer färdig att kliva in i kungahuset än Daniel. Hon är tydligare i sin framtoning. Hibn är extrovert, men bär ändå på en mystik, säger Niklas Olovzon Turner, grundare av byrån Passion Lab.
– Madeleine har haft den friaste rollen, men hon har i princip abdikerat, hon är utanför hela sammanhanget. Hon är väldigt osynlig. Och Daniel och Victoria har ett så tungt ansvar, eftersom hon är en framtida drottning. Men för Carl Philip och Sofia har du det bästa av två världar, kan man säga: fritt spelrum kombinerat med ansvarstagande.
Eva Ossiansson, doktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, menar att Sofia, som är utbildad i affärsutveckling och bland annat drivit sitt eget yogacenter, inte ska underskattas som affärskvinna.
– Hon hade en entreprenörsbakgrund redan före hon träffade prinsen och hade byggt upp en egen verksamhet. Hon är en stark kvinna med ett eget go. Det har man märkt. Som prinsessa ingår man i kungahusets varumärkesportfölj, men det som är unikt med Sofia är att hon redan hade ett eget varumärke som står för vissa värden före hon blev prinsessa, säger Ossiansson.
“Påminner om Silvia”
Sofia och maken prins Carl Philip har tillsammans dragit i gång en stiftelse för att förebygga näthat bland unga. På så sätt påminner hon om en senior figur i sin ingifta familj, menar Jackie Kothbauer, personlig varumärkesexpert.
– Sofia har en inspirationskälla: drottning Silvia. Före drottningens tid skänkte kungligheter sin glans till välgörenhetsorganisationer och deras tillställningar. Drottning Silvia tog steget vidare och startade egen välgörenhetsorganisation, Childhood, säger Kothbauer.
– Därmed är hon en av Sveriges första sociala entreprenörer. Jag ser Sofias utveckling som ett tecken på att hon är på väg åt samma håll.
I Storbritannien har Meghan, hertiginnan av Sussex, öppnat för att inleda samarbeten med de stora modehusen och börja bära deras plagg mot betalning. Om Sofia frångick traditionen och gjorde något liknande skulle hon kunna tjäna otroliga summor pengar, menar Niklas Olovzon Turner.
– Det såg man när Victoria skymtade med en barnvagn av ett speciellt märke, då kunde man se att det märket fick en extrem boost. Det här är ju såklart helt hypotetiskt, men om Sofia eller någon annan i kungafamiljen beslutade sig för att genomföra något slags reklamsamarbeten, då skulle man tillhöra de största, man skulle ha en attraktionskraft som kunde tävla med de allra största idrotts- och filmstjärnorna. Man skulle ligga i topp när det gäller prislappen, säger han.
“Vad kommer att hända?”
Sofia på möte med Sofianätverket. Foto: TT
Sofia är redan en av medlemmarna i Sofianätverket, en grupp med kvinnliga entreprenörer. Hon har inte pratat i detalj om vad hon tänker sig för framtida affärsprojekt – men vi kan säkerligen vänta oss stora saker från prinsessan.
– Det blir intressant att följa henne i framtiden. Barnen tar så klart upp mycket tid nu, men när de blir äldre, vad kommer att hända då? Vi vet att prins Carl Philip haft sitt designföretag, kommer han att fortsätta med det – och vad blir då Sofias roll eller blir det hennes företag som kommer stå i fokus? Kommer de att samarbeta eller kommer de att arbeta separat? Båda kan säkert stärka varandras varumärken i sina respektive engagemang, säger Eva Ossiansson.
Foto: TT