Victoria och Daniel indragna i stor bluff!
Kronprinsessan Victoria och prins Daniel är varje annonsörs drömansikte att ha med i en reklam. Men det får fortsätta att vara just detta: en dröm.
Både Victoria och Daniel har nämligen, som kungligheter, strikta restriktioner att följa när det gäller näringsverksamhet. De får inte agera annonspelare i kommersiella sammanhang.
Kronprinsessan Victoria och prins Daniel indragna i bluff
Men så plötsligt dök de ändå upp där, på en fasad, tryckta på en stor affisch som lockade tusentals och åter tusentals blickar åt sig. Vad var det egentligen som hade hänt?
Det var den danske journalisten Kim Rathcke Jensen som först upptäckte att kronprinsessan Victoria och prins Daniel förvandlades till ansiktena utåt för en kinesisk reklamkampanj.
Bakom annonsen stod ett fastighetsbolag i Guangzhou i södra Kina. Tidningen Politiken, Kims arbetsgivare, skrev om saken.
“Politikens korrespondent Kim Rathcke Jensen var i provinshuvudstaden Guangzhou i går. Här har en lokal mäklare varit ute på nätet och hittat några slumpmässigt utvalda människor från västvärlden med ett någorlunda presentabelt utseende som kan hjälpa till att sälja några snabba bostäder”, skrev Politiken.
From Guangzhou. Love China's use of random white people in advertising. Faces will be familiar in Scandinavia. pic.twitter.com/DEy3WDh1r8
— Kim Rathcke Jensen (@kinablog) 2015 skábmamánnu 19
LÄS OCKSÅ: Gåtan med Victoria och Daniel – därför syns de inte
Prins Daniel utnyttjad igen
Hovet blev underrättade om situationen. Man kände sig tvungna att agera.
– Våra juridiska rådgivare hanterar ärendet, sa hovets informationschef Margareta Thorgren till Expressen.
Det här var inte sista gången just Daniel blev utnyttjad i en reklam utan att bli tillfrågad först. En marockansk optikerfirma vid namn optikerfirman Optique Chaab hade med prinsen på en av sina affischer. Även då fick hovet ta till jurister för att hantera frågan.
LÄS OCKSÅ: Bilden på prins Daniel – som fick alla att reagera