Victorias och Daniels nya super-initiativ för barns hälsa
I dag, under prins Daniels seminarium i Almedalen, kommer ett stort nytt initiativ att lanseras. Initiativet är framtaget av kronprinsessparet. “Tillsammans med ledande svenska företag, stiftelser och ideella organisationer lanseras idag GEN-PEP, en icke vinstdrivande organisation med visionen att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och vilja att leva ett aktivt och hälsosamt liv. GEN-PEP arbetar för att sprida kunskap, inspirera och stödja såväl barn och unga, som föräldrar och andra vuxna i barns närhet”, skriver man i ett pressmeddelande.
– Ambitionen med Generation PEP är att skapa engagemang och förändring för barns hälsa. Det är en stor och omfattande utmaning som ingen kan lösa på egen hand. Vi är glada att från start ha med oss många starka partners, och vår förhoppning är att bli fler, säger prins Daniel om saken.
Målsättningen är “att engagera hela samhället för att tillsammans underlätta för barn och ungdomar att leva ett hälsosamt liv. Bakom satsningen står ett antal av Sveriges ledande organisationer, stiftelser och företag som alla är fast beslutna att skapa förändring”.
Bland initiativets partners märks Alla på snö, En Frisk Generation, Friluftsfrämjandet, H&M, ICA, Idrottsgalan, IKEA, MTG Sverige, Skolklassikern, Telia, Trivselledare och TV4.
www.gen-pep.se
GEN-PEP är en icke vinstdrivande organisation med visionen att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och vilja att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Initiativtagare är Kronprinsessparet, bakom initiativet står ledande svenska företag, stiftelser och ideella organisationer.
Foto: IBL