Victorias och Daniels oväntade samarbete med klädjätten
Snart släpper klädjätten H&M en ny kollektion med fokus på sportiga barnkläder. Och för idén står inga mindre än Victoria och Daniel och deras organisation Gen-Pep.
– Vi blev kontaktade av dem under våren och tycker att det känns självklart och inspirerande att vara en del av initiativet, säger Joanna Morell, presskontakt på H&M, till Expressen.
Gen-Pep grundades i somras på kronprinsessparets initiativ. Organisationen ämnar att uppmuntra barn och ungdomar att röra på sig. Detta med hjälp av företag, stiftelser och ideella organisationer. Och det första företaget som de väljer att sammarbeta med är alltså H&M.
– Det är ett helt kit för vad barn och unga kan tänkas vilja ha och behöva för en aktiv fritid, fortsätter Joanna Morell.
När kommer man då kunna ta del av den kungliga designen? Jo, plaggen börjar lanserar i butik och e-handel i början av januari 2017. Priserna varierar mellan 39,90 kronor och 149 kronor.
Kronprinsessparet har även en personlig relation till H&M-familjen. Företagets vd Karl-Johan Persson och hustrun Leonie är nämligen två av parets närmaste vänner. Victoria och Leonie är även gamla klasskamrater. Dessutom är kronprinsessan själv en flitig användare av H&M:s design.
Av Ellen Myrgård Lindén
Foto: IBL