Victorias och Daniels revansch – älskas av alla
Vi svenskar gillar vårt kungahus – och vår kungafamilj. Det visar Medieakademiens förtroendebarometer 2020 som publicerades tidigare i år.
Av Mediebarometerns undersökning, som är gjord av Kantar Sifo, kan man utläsa att förtroendet för kungahuset har varit stadigt ökande sedan dippen 2011, då det rasade till 35%, från 50% året före. Men sedan har det gått raka vägen uppåt, och nu är förtroendet uppe på stabila 50% igen.
Victoria och Daniel-effekten
Bakom de här siffrorna står kungafamiljens förstås, och kanske särskilt kronprinsessan Victoria och hennes familj. Kronprinsessan och prins Daniel går ju från klarhet till klarhet med sin värme, sin klokhet och sin pondus. De har en förmåga att verkligen utstråla att de arbetar ”För Sverige i tiden”, för att citera kungens valspråk.
Men för framgången står också det svenska hovet, som precis som Europas övriga kungahus har en framgångsrik mediestrategi, och som också har satsat på att stärka sin popularitet med hjälp av sociala medier.
Foto: Jessica Gow/TT, Anna-Lena Ahlström/Kungl. Hovstaterna, Rosie Alm/Kungl. Hovstaterna.