Hos Hélène Hernmarck Olsson får dina gamla designväskor nytt liv
Att shoppa hållbart och miljömedvetet har aldrig varit mer rätt än nu. Och inte bara rätt, flera modeföretag gör det också lätt. Ett av dessa är Still in Fashion, en sajt som är specialiserad på att sälja vintageväskor, men vars sortiment också rymmer sidenscarves från Hermès, Gucci och Chanel och skor från ett fåtal utvalda designers och modehus. Bakom Still in fashion står en kvinna med ett otroligt stort intresse av just väskor – Hélène Hernmarck Olsson. Och det är inte bara intresset som finns där, också kunskapen besitter hon – liksom kärleken till hantverket och designen.
– Jag fick min första Gucciväska av min dåvarande man 1986 och har sedan dess både, köpt, sålt och byggt upp en liten väskgarderob. I samband med det har även intresset för designerväskornas bakgrund och historia vuxit fram mer och mer, berättar Hélène Hernmarck Olsson för Svensk Damtidning.
Hélène Hernmarck Olsson lever och andas väskor. Hon är passionerad och det smittar. Under vårt möte berättar hon historien bakom en rad kända designväskor, och hur det kommer sig att just de väskorna sett dagens ljus.
– Coco Chanel har en underbar historia och mycket av hennes liv återspeglas i väskorna hon designade. Detsamma gäller för Hermès och Louis Vuitton. De flesta internationella varumärken har en spännande historia med många anekdoter, slår hon fast med kärlek och vördnad i rösten.
Så föddes marknadsplatsen Still in Fashion
Hennes engagemang är enormt, med iver berättar hon hur hon fick idén till Still in Fashion.
– Still in Fashion-idén ”föddes” när jag satt på ett flyg sommaren 2014 och min man rev ur en tidningssida från en tidning och sa ”detta borde du göra”. Artikeln handlade om en kvinna som drev en vintagebutik online i USA.
Hélène fortsätter:
– Den våren hade jag försökt att sälja ett par felaktigt inköpta Louboutinskor (inhandlade efter en vinlunch i Madrid…). Jag visste dock inte riktigt hur jag skulle göra och var exakt jag skulle sälja dom. Dels förstod jag inte hur man la ut en annons på Blocket, dels kändes det svårt att kunna bevisa äkthet och hur skulle jag veta att jag fick betalt. Så när jag läste om denna amerikanska kvinna tänkte jag ”why not?” Min tidigare karriär som event manager var inte skalbar så jag bestämde mig för att våga utmana mig själv och börja jobba med mitt stora intresse – handväskor.
Historien bakom Chanels klassiska väska
Året efter, i april 2015, lanserade Hélène stillinfashion.com. Fokus för Still in Fashion ligger på att sälja designerväskor från de stora internationella modevaruhusen. Dessutom jobbar man också på att kunna bidra med ett mervärde till köparen och säljaren – att kunna berätta historien bakom väskan och dess varumärke. Från grundaren till modellen och utvecklingen framåt.
– Det roligaste med de här väskorna, klassikerna, är ju att det i så många fall finns en historia bakom dem. Ofta finns det en anledning till att en väska ser ut på ett visst sätt. Ett exempel är Chanels klassiska flap bag som också kallas 2.55, för att den lanserades i februari 1955. Coco Chanel tänkte också på oss kvinnor när hon skapade den berömda axelkedjan till sina väskor, det var för att vi kvinnor skulle kunna ha båda händerna fria, inte ha en handväska i den ena handen. Hermès berömda Kelly bag fick namnet (tidigare Sac à dépêches) efter att Grace Kelly, prinsessan Grace av Monaco, försökte dölja sin mage för pressen innan det var officiellt att hon var gravid med prinsessan Caroline.
”Många har tröttnat på slit- och släng-trenden”
Målet med Still in Fashion är att sajten ska vara ”top on mind” när någon bestämmer sig för att köpa eller sälja en designväska. Hållbarhetstänket är också centralt, givetvis,
– Det ligger i tiden med fokus på hållbarhet och många har tröttnat på fast fashion och slit-och släng-trenden. Det känns bra att köpa second hand och vintage och som så ofta är det den yngre generationen som driver trender och de är enormt miljömedvetna och köper gärna hållbart. Det känns bra att bära plagg och väskor som har en historia, och dessutom till överkomliga priser där någon annan gjort första repan.
Intresset för att äga designerhandväskor har ökat markant de senaste åren, slår Hélène fast.
– Även de som köper nytt har fått upp ögonen för att om man köper/investerar i en ny dyrare väska, kan den säljas igen då kvalitet och exklusivare varumärke är eftertraktat på andra hands marknaden. Bra att veta m man skulle behöva pengar eller helt enkelt tröttnat på modellen eller färgen.
Synen på second hand och vintage har förändrats en hel del genom åren, och det märks, berättar Hélène.
– I min värld var second hand butiker förr ofta synonymt med lumpbod och maldoft. Så är det verkligen inte idag. Många secondhandbutiker är både exklusiva och allt mer restriktiva med vad de tar in för kläder och accessoarer, de vet att kvalitet säljer.
Klassiska varumärken säljer bäst
Så, vad går då bäst hos Still in fashion?
– Bottega Veneta, Chanel, Céline, Gucci, Hermès, Louis Vuitton och Valentino är de varumärken som säljer snabbast och bäst. Även Mulberry har klassiska väskor som säljer men de är inte riktigt lika eftertraktade idag. Väskor och skor i säsong från de stora internationella designervarumärkena säljer alltid. Färg, årsmodell och såklart skicket på väskan spelar stor roll.
Hur ser er typiska kund ut?
– Vi säljer på kommission så vi har två kunder – en som lämnar in, leverantören, och en som köper, köparen. Och ingen är den andra lik! Leverantören bor oftast i någon av våra större städer och vill lätta lite på garderoben. Det kan bero på att livssituationen har ändrats, får barm, slutar jobba eller att man helt enkelt vill sälja en väska för att få en grundplåt till att köpa en annan. Köparen finns i hela Sverige. Vi säljer även till Europa och en del till USA och Asien.
Hur ser framtiden ut för dig och Still in fashion?
– Nu i sommar tar vi ett större kliv och lämnar vårt lilla kontor för att dela lokal med RMPR i centrala Stockholm. Även om vi är helt digitala så får nu vi nu ett fint showroom där vi kan ta emot de som vill sälja väskor, influencers och stylister. Vi får även större utrymme att fota och packa våra väskor och accessoarer.
Hélène Hernmarck Olsson är en fängslande kvinna, aktiv och sprudlande. Intressant och rolig. När hon inte arbetar, vilket hon faktiskt gör nästan hela tiden i och med att hennes största intresse också är hennes jobb, tillbringar hon gärna tid med familjen. Hon har tre egna barn och tre bonusbarn så det blir många härliga middagar hemma och borta. Vännerna finns också där och de spelar en stor roll.
– Sedan blir en resa eller två emellanåt. När jag är helt själv älskar jag att sjunka ner i en bra bok eller ta ett joggingvarv på vårt sommarställe i skärgården.
Namn: Hélène Hernmarck Olsson.
Född: 8 juni 1960 i Malmö. Uppvuxen i Malmö.
Bor: I Stockholm.
Familj: Barnen Adam 31, Axel 29 och Alicia, 26 (med bortgångne maken Petter Olsson). Är i dag omgift med Johan Hernmarck och har tre styvbarn: Sara, 29, Anna 27 och Emma, 22
Kuriosa: Äldst i en syskonskara om 6 syskon. Enäggstvilling med Caroline Törnquist, gift med Steffo Törnquist.
Bakgrund: Har, bland annat, arbetat som vinagent, på Matches Fashion och Christie’s Auction house i London samt som konsult inom event på Veckans Affärer, Kungliga Operan och Nobel Media.
Aktuell: Med digitala marknadsplatsen Still in Fashion som säljer designväskor. Talar franska, engelska och spanska flytande.
Foto: Still in Fashion