Bilderna från Melodifestivalen används i reklam – SVT tvingas agera
SVT tvingas agera efter att ett företag har använt material från Melodifestivalen på ett sätt som bryter mot reglerna.
Ett klipp från en trailer för Melodifestivalen, där båda programledarna Farah Abadi och Jesper Rönndahl syns, har under veckan använts som reklam för en restaurang.
Detta utan tillåtelse från SVT, rapporterar Aftonbladet på måndagen. SVT har nämligen strikta regler när det kommer till reklam – där ingen som jobbar för dem får göra reklam för andra företag under tiden.
Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka förklarar reglerna som följande:
”Man får inte göra reklam där man kopplar sin medverkan i Melodifestivalen till produkten i annonsen. Och låten får inte användas i annonser 30 dagar efter avslutad tävling. Däremot får de tävlande själva göra reklam så länge den ej är kopplad till tävlingen.”
Melodifestivalens projektledare om reklamen: "Det får de inte göra"
I klippet som har publicerats på restaurangens sociala medier pratar programledarna om Melodifestivalen och dessutom syns SVT:s logga, rapporterar Aftonbladet.
Anders Wistbacka förklarar i ett sms till Aftonbladet att restaurangen inte har fått tillåtelse från SVT att använda sig av klippet i reklamsammanhang:
”Detta är ett klipp från en trailer som publicerats på SVT:s sociala medier som denna restaurang tagit och publicerat på sina egna kanaler. Det får de inte göra och vi har nu kontaktat dem nu för att undersöka vad som hänt”, skriver han.
Vill inte delge mejlkorrespondensen
Företaget som använt klippet säger till Aftonbladet att de fått materialet från en producent på SVT, vilket Anders Wistbacka bekräftar.
”De fick i samband med detta tydlig information om att klippet var för privat bruk och absolut inte fick publiceras”, skriver han till tidningen.
Varken SVT eller företaget vill delge mejlkorrespondensen till Aftonbladet, och nu har reklamklippen tagits bort.