Björn Kjellman och Suzanne Reuters succé i Ica-reklamerna – gör miljardresultat
Att byta ut Loa Falkman som Ica-Stig visade sig vara ett genidrag för markadsansvarige på Ica.
När det stod klart att Loa Falkman skulle bytas ut från de hyllade Ica-reklamerna, en riktig långkörare som synts på tv-skärmen i nästan exakt 20 års tid, blev det ett engagerande ämne som diskuterades ivrigt i press och sociala medier.
Efter veckor av ledtrådar och retsamma hintar så avslöjades det att det var två skådespelare som tog över rollen, nämligen Björn Kjellman och Suzanne Reuter.
Många jublade men vissa var tveksamma, var detta verkligen vad seriösa skådespelare borde hålla på med? Efter viss kritik blandat med hyllningar under årets gång verkar tittarna ha landat i de nya gestaltningarna och både Ica-Stig och Ica-Stina kan åter åtnjuta ungefär samma nivå av popularitet.
Det har gett resultat inte bara i glada hejarop utan även i ren vinst för ICA som företag. Under tredje kvartalet 2021 ökade omsättningen i bolaget med 2,2 procent, till 32 miljarder kronor, skriver Resumé. Med det succéresultatet har tidningen utsett den nyligen tillträdda marknadschefen på Ica, Josefin Lundmark, till Årets marknadschef. Nästan den första förändringen som skedde när hon tillträdde var just att byta ut Loa Falkman som Ica-Stig, ett drag som visade sig extremt lyckat.
Suzanne Reuters svar efter kritiken mot Ica-reklamen
I samband med att det blev känt att Suzanne och Björn var den nya "Ica-duon" ställde Suzanne upp på en intervju med P4. I intervjun fick hon bland annat frågan om hon som skådespelare inte känner att det är skamligt att göra reklam.
LÄS MER: Hans Mosesson om Björn Kjellman som Ica-Stig
– Det här har jag rätt att göra och jag kommer att göra det bra.
– Det passar mig som fyller 69 år. Det här blir perfekt för mig just nu. Dessutom kan man tjäna pengar, som alltid är bra att ha när man blir äldre. När man ska in i pensionsåldern, svarade Suzanne då.