Björn Ulvaeus tar avstånd – är inte som det ser ut: ”Skulle aldrig"
Nu rätar han ut alla frågetecken.
ABBA-stjärnan Björn Ulvaeus, 78, är en av våra största musiker genom tiderna. Han slog igenom på 70-talet och har sedan dess varit ständigt aktuell.
Men all berömmelse kommer också med ett pris. Nu tvingas Björn ta till åtgärder.
Björn Ulvaeus sätter ned foten – efter alla bedragare
Att vara så älskad och välkänd som Björn är innebär att tyvärr kommer finnas de som vill utnyttja honom och hans namn. Precis det har han, likt många andra kändisar, råkat ut för.
Det rör sig om bedragare som skapar falska konton på sociala medier, för att lura intet ont anande fans. Ofta ber de om pengar, eller försöker lura in personer i olika fällor som kommer bli kostsamma.
För att bli av med detta en gång för alla, har Björn nu tagit till åtgärder. Han har skapat ett nytt konto på Facebook, och delar i samband med det en video.
– Hej allihopa och välkomna till mitt nya Facebook-konto, som jag har startat för att det finns så många bedragare där ute, som låtsas att vara jag – och säger dumma saker, säger han och fortsätter:
– Och kom ihåg – att jag skulle aldrig kontakta någon personligen. Och framför allt, jag skulle aldrig be om pengar.
VIDEOS FRÅN svenskdam
Kändisarna som blivit utsatta för bedragare – säger ifrån
Björn är långt ifrån den första, och tråkigt nog förmodligen inte den sista, som blir använd av bedragare. Tidigare har profiler som Casper Janebrink, Niklas Strömstedt och Jenny Strömstedt flaggat för liknande fenomen.
Ett annat tillvägagångssätt, som Jenny Strömstedt blivit indragen i, är bluffannonser. Det kan till exempel se ut som att Nyhetsmorgon-stjärnan gör reklam för en investeringsmetod, för att locka in fans och lura dem på pengar.
Jenny har länge kämpat för att bli av med annonserna, men det dyker ständigt upp nya. Därför har hon istället riktat sig direkt till följarna:
"Viktigt meddelande! Jag gör ALDRIG reklam. Ser ni reklam med mig oavsett vad det handlar om är det FEJK".
"En allmän uppmaning - var alltid kritisk. Allt som låter för bra för att vara sant är i allmänhet för bra för att vara sant. Annonsen är anmäld".
Foto: TT