Glädjebeskedet! – TV4 tar tillbaka succéprogrammet: ”Extra roligt”
För mer än ett decennium gick det i graven, men det här programmet verkar – som tur är – ha nio liv.
Till våren kommer det svenska folket äntligen att få återse succéprogrammet Deal or no deal!
Deal or no deals historia
Programmet, vars ursprung är det nederländska tv-programmet Miljoenenjacht, går ut på att en tävlande väljer en väska utav ett antal väskor, där det finns olika prissummor inuti. I det första programformatet var det mellan 50 öre och 5 miljoner, och i den senare versionen mellan 1 och 10 miljoner.
Det första programformatet sändes 2006 och 2007, och Martin Timell var programledare. Men sedan lades programmet ned ett tag, och återuppstod 2012 till 2014 under namnet Miljonjakten. Renée Nyberg höll i skutan och det sändes som en del av Svenska Postkodlotteriet.
Men det la återigen ner och har inte synts till sedan dess. Tills nu. Och det är med både en ny programledare, samt ett nytt koncept.
Programledaren: ”Det som är nytt är…”
I den nya upplagan av Deal or no deal är det återigen ihopkopplat med Postkodlotteriet på TV4, och deltagare från hela vårt avlånga land har möjlighet till att vinna en miljon kronor genom att öppna de klassiska guldväskorna.
Och den som håller i spakarna den här gången är mannen som kommit att bli ansiktet utåt för Postkodlotteriet – Rickard Sjöberg.
– Själva programmet är sig likt – det handlar om 20 väskor och 20 belopp och en deltagare som får möjlighet att öppna väskorna i jakt på de högsta beloppen, säger han i ett pressmeddelande, och fortsätter:
– Det som är nytt är att de 20 deltagarna i studion alla har vunnit sin medverkan och en får chansen att jaga miljonen. Deltagarna kommer från hela landet och representerar sina postkoder när de är på plats i studion.
VIDEOS FRÅN svenskdam
Rickard Sjöberg: ”Känns extra roligt”
För att kunna delta i programmet behöver man alltså ha en postkodlott, eftersom postkoden också har chans till att vinna i programmet. Samma belopp som spelaren vinner i Deal or no deal, vinner även postkoden som den tävlande representerar!
– Det här är något helt annat än den frågesport som vi brukar inleda helgerna med, men det som känns extra roligt är att jag, precis som i Postkodmiljonären, får träffa deltagare från norr till söder och guida dem längs vägen. Det krävs nerver och en del tur när man är på plats i studion, fortsätter Rickard Sjöberg i pressmeddelandet.
Deal or no deal har premiär den 9 maj, och sänds på TV4 Play, samt i TV4 fredagar och lördagar under fem veckor på våren – och fem veckor på hösten.