Pernilla Wahlgrens stora pengasmäll – efter kritiken om Allsången
Pernilla Wahlgen väntas förlora en stor summa pengar nästa sommar.
Nyligen stod det klart: Pernilla Wahlgren tar över som programledare i Allsång på Skansen. Men hemlighetsmakeriet har pågått länge.
– Det har varit jättejätte hemligt och jag har inte fått säga någonting. Så det är väldigt skönt att äntligen berätta, sa hon i samband med att det offentliggjordes.
Men det är varit en debatt kring huruvida Pernilla ska kunna fortsätta med sina kommersiella arbeten samtidigt som hon leder ett av SVT:s populäraste program.
Nu visar de sig att reglerna kommer slå hårt på Pernillas plånbok.
Pernilla Wahlgren i Allsång på Skansen – trots SVT:s regler
Pernilla har många strängar på sin lyra – förutom sitt artisteri är hon ju en realitystjärna i Wahlgrens värld som sänds i Kanal 5, hon gör flera reklamsamarbeten i månaden som influencer, är ansiktet utåt för Viktväktarna och lanserade nyligen sin egen hudvårdserie L'Acuila.
SVT:s huvudregel säger att SVT-medarbetare inte får medverka i reklam, extra viktigt är det för bland andra programledare. Det har många gånger lett till att kanalen brutit med profiler – ett exempel är Charlotte Perrelli, som blev petad som programledare för Mello 2016, då hon samtidigt gjorde reklam för Comviq.
När Pernillas dotter Bianca Ingrosso gästade Benjamin Ingrosso under Allsången är din förra sommaren, möttes programmet av enorm kritik. Bianca framförde då låten "Den blomstertid nu kommer" vilka många ansåg vara smygreklam för Caia Cosmetic, som låten var skriven till.
Pernillas pengasmäll under Allsången
Men det stoppar inte Pernilla från att stå på Allsång-scenen nästa sommar.
– Pernilla är redan en välkänd, älskad och uppmärksammad artist. Hon syns både i SVT och i andra sammanhang. Vi ser inte att just det här uppdraget kommer att påverka hennes redan etablerade varumärken, säger Ebba Adielsson, ansvarig utgivare och programchef för Allsången till Resumé.
Däremot kommer hon troligtvis förlora en hel del pengar medan hon axlar rollen – även innan och efter.
– Grunden i SVT:s policy är att den som leder ett program i SVT inte får delta i reklamkampanjer under ett par veckor före och ett par veckor efter att man är som mest aktuell i rutan, det gäller alla. Och i det här fallet gäller det fyra veckor före säsongsstart och fyra veckor efter avslut.
Det innebär att Pernilla inte kommer kunna göra några reklamsamarbeten under drygt fyra månader – vilket annars är en stor del av klirret i hennes privata kassa.
Ja, vi får väl hoppas att Allsången väger upp för de förlorade reklampengarna!
Foto: TT