Reglerna Pernilla absolut inte får bryta – SVT:s stenhårda krav
Frågan är om Pernilla Wahlgren kommer kunna följa alla SVT:s regler och skrifter.
Under tisdagen stod det klart att det blir Pernilla Wahlgren, 54, som ersätter Sanna Nielsen som programledare för Allsång på Skansen. Efter sju år valde Nielsen att tacka för sig efter magnifika somrar!
Nu tar Pernilla Wahlgren över och hon är förstås väldigt stolt över vad hon åstadkommit.
– Det känns så skönt, jag har aldrig varit med om så mycket hemlighetsmakeri, säger hon.
Anton Glanzelius, programbeställare på SVT, säger i ett pressmeddelande att han är nöjd med värvningen.
– Jag kan inte tänka mig en mer älskad artist än Pernilla Wahlgren, hon är ett fullblodsproffs och det perfekta valet för att ta över hedersuppdraget att leda programmet som blivit en given sommartradition för svenska folket.
I en stor intervju med Expressen berättar nu Wahlgren om spelet bakom kulisserna och hur det gick till när SVT kontaktade henne.
– Det har varit jättejätte hemligt och jag har inte fått säga någonting. Så det är väldigt skönt att äntligen berätta, sa hon direkt efter att det blev officiellt.
Reglerna Pernilla absolut inte får bryta – SVT:s stenhårda krav
Samtidigt har SVT stenhårda krav på sina artister. Och som bekant har Pernilla Wahlgren sedan tidigare ett eget i en annan kanal, nämligen Discovery som har Kanal 5.
Så hur går det ihop egentligen? Och vilka krav har SVT lagt på den folkkära artisten och mångsysslaren?
”Grunden i SVT:s policy är att den som leder ett program i SVT inte får delta i reklamkampanjer under ett par veckor före och ett par veckor efter att man är som mest aktuell i rutan, det gäller alla. Gällande uppdrag för andra kanaler så kommer de att fortsätta som tidigare, men inte just under Allsång på Skansen.”, skriver Ebba Adielsson i ett mejl till Expressen.
Bortsett från Wahlgrens Värld så sitter Pernilla i juryn i TV4:s omåttligt populära program, Masked Singer. Dessutom gör hon ett par samarbete med diverse företag.
”Pernilla Wahlgren är en otroligt älskad artist och vi ser ett stort underhållningsvärde i att hon leder Allsången. Men hon har utöver sitt artisteri också en annan kommersiell karriär med egna varumärken osv och det kommer hon att få fortsätta att ha, men hon får inte koppla ihop sitt uppdrag i Allsången med lansering av produkter eller tjänster ”, skriver Ebba Adielsson vidare.