Lars Johansson: SVT daltar med Pernilla Wahlgren - och de vet om fusket
Trots SVT:s glasklara regler om kring reklam slår de knut på sig själva när Pernilla Wahlgren – ansiktet utåt för reklamsamarbeten, nu beträder scenen på Skansen.
Charlotte Perrelli fick sparken som programledare för Melodifestivalen när hon strax före premiären krängde Comviq. Och det blev ett jäkla liv när Måns Zelmerlöw inför Eurovision song contest syntes i 3:s annonskampanj.
När Pernilla Wahlgren – den vandrande reklampelaren – nu äntrar Allsång på Skansen-scenen blir reaktionerna från public services håll på sin höjd en lätt nervös gäspning. Det är givetvis inte den älskade underhållarens fel att SVT väljer att bryta ryggen av sig för att låtsas kringgå statens regelsystem – men oj vad de spelar högt och samtidigt daltar med henne.
Reglerna är glasklara. Public services medarbetare får inte medverka i reklam eller andra sammanhang som kan anses vara säljfrämjande. I sändningstillståndet, utfäst av regeringen, står att man inte får bidra till otillbörligt kommersiellt gynnande. Det här gäller särskilt de tunga profiler som företräder bolaget, med andra ord ska kontrollen vara extra hård på programledare och andra anställda i rampljuset.
Under mina närmare två decennier i nöjesjournalistikens tjänst har jag gång på gång kunnat rapportera om hur SVT jagat alla i de egna leden som eventuellt skulle kunna kopplas till reklamsammanhang med blåslampa.
Andra stjärnor har slängts till vargarna
Låttexter i Melodifestivalen har fått panikändras, kläder med loggor har bytts ut timmar innan sändning och artister har med mössan i hand mentalt tvingats krypa fram till Christer Björkmans tron för avbön. Tonläget från public services sida angående oberoende och oklanderlighet har med andra ord varit högre än valfri bergstopp i Himalaya.
2016 gick det så långt att allas vår favoritschlagerdiva Charlotte Perrelli helt sonika fick sparken från uppdraget som programledare för schlagern. Brottet? Sångerskan hade synts i en Comviq-kampanj för nära inpå Melodifestivalen och därmed brutit mot de karantänregler gällande reklam som finns för SVT:s profiler, du får inte medverka i säljande sammanhang fyra veckor före eller efter det att programmen sänds.
När Måns Zelmerlöw samma år inför Eurovision song contest i Sverige dök upp i en 3-annons hängde hans programledarskap på en skör tråd. Den gången tråcklade artisten och hans arbetsgivare sig ur situationen med hjälp av diverse teknikaliteter. Men blåste styv kuling, det gjorde det.
Och vi ska inte tala om vilket liv det blev när Carina Bergfeldt för snart två år sedan initierade en välmenad insamling till Svenska Afghanistankommittén och följde upp med att gå på middag med Centerpartiets Annie Lööf. Kritiken var stenhård. Programledarens integritet ifrågasattes och hon fick göra offentlig avbön och förklara hur fel och ansvarslöst agerat det hela var.
VIDEOS FRÅN svenskdam
När samma Carina Bergfeldt sedan gjorde rösten till Carina Mullvad i senaste Bamse-filmen höjdes återigen arga röster, detta trots att hon inte fick en enda krona i ersättning och SVT var samproducenter.
Pernilla Wahlgren – en vandrande reklampelare
Men nu verkar det vara nya tider i public service-borgen vid Gärdet i Stockholm. När Pernilla Wahlgren 27 juni hälsar miljonpubliken välkommen till ”Allsång på Skansen” gör hon det i egenskap av livs levande och sjungande reklampelare. Få, om någon, nu levande svensk artist är så starkt sammankopplad med influencer-scenen.
Pernilla Wahlgren har genom sociala medier och Kanal 5:s ”Wahlgrens värld”, samt det söndersponsrade TV4-programmet ”Villa Wahlgren” (Ett betalt lyxhus är ju aldrig fel) blivit själva sinnebilden för ”känd person som säljer saker genom att bara vara sig själv”.
Lägg till samarbeten med Lyko, The Wine Team, ambassadörskapet för Viktväktarna, egna hudvårdsvarumärket L'Acuila, en klädkollektion hos Gekås i Ullared och det egna cavamärket Pazzione Cava by Pernilla Wahlgren som går att köpa på Systembolaget. Samt. Reklamfinansierade podden ”Wahlgren och Wistam” som rullar under ”Allsång på Skansen”.
Hur SVT än vrider och vänder på problemet kommer de inte runt att Pernilla Wahlgren enbart genom att synas på Sollidens scen automatiskt marknadsför en rad produkter som associeras med henne. För det är ju givetvis bara fernissa att Sofia Wistam i sommar ensam läser upp annonsbudskapen för poddlyssnarna.
Så hur väljer då public service att hantera situationen? Naturligtvis genom att lite diskret snegla åt andra hållet samtidigt som de gör så hårt våld på sina egna principer att de ansvariga kommer behöva moralisk akutvård efter att Allsången gått i mål 15 augusti. Och att i den desperata jakten på tittare i grund och botten faktiskt äventyra sändningstillståndet.
Camilla Hagert är presschef för företagsfrågor på SVT har sagt till GP:
– Vi tror inte att det här är något som kommer att krocka med våra regler.
– Vi har en väldigt tydligt kommunicerad policy att våra programledare inte får vara inblandade i några reklamsamarbeten under tiden de är aktuella i rutan. Inte heller några veckor innan eller några veckor efter.
SVT spelar ett högt spel – och de vet om det
Ansvarig utgivare på SVT – programchefen Ebba Adielsson – förtydligade för GP:
– Pernilla får inte koppla ihop sitt uppdrag i Allsången med lansering av produkter eller tjänster. I det här fallet gäller det fyra veckor före säsongsstart och fyra veckor efter avslut. Vi har pratat igenom det här noga med Pernilla och hon vet vad som gäller.
För trots vetskapen om att public service på senare tid – lite i skymundan – ruckat en smula på sändningslagboken, de såg till exempel genom fingrarna med Theoz och Tone Sekelius influencerengagemang under Melodifestivalen. Morsning korsning.Jag förstår ju att SVT är villiga att bortse från regelverket för att kunna låta en av Sveriges härligaste artister underhålla publiken under sommaren i ett av våra största program.
Och ingenting av det här är ju Pernilla Wahlgrens fel, givetvis ska hon ta chansen att juni, juli och augusti på bästa sändningstid kombinera showande och krängande. Kan vi kanske rent utav se fram emot en reprisvariant av då Bianca Ingrosso gästade brorsan Benjamin vid hans ”Allsångsscenen är din” och framförde den version av ”Den blomstertid nu kommer” som samtidigt tonsatte Caia Cosmetics senaste kampanj?
För vem skulle sätta stopp? Inte public service iallafall. SVT spelar högt och daltar samtidigt med Pernilla Wahlgren – och de vet om det