SVT-profilens attack mot Pernilla efter Allsången: "Populistisk tillfredsställelse"
Pernilla Wahlgren gjorde stor succé under sin första säsong som programledare för Allsång på Skansen. Tittarsiffrorna sköt i höjden och recensionerna från kvällstidningarnas proffstyckare innehöll i princip bara ros.
SVT-profilen till attack mot Pernilla Wahlgren
Men det uppstod en kontrovers kring hennes programledarskap. Pernilla är som alla vet en slipad affärskvinna med många samarbeten i gång.
Public service har dock tydliga regler kring just detta. En SVT-medarbetare får inte förekomma i reklamsammanhang utan ska stå fri och obunden.
Men SVT har sviktat på den fronten i och med anställningen av Pernilla, menar Andres Lokko i en krönika i Svenska Dagbladet. Andres är själv något av en SVT-ikon efter att ha skrivit manus till otaliga produktioner för Killinggänget.
Ändå är hans kritik mot public service knivskarp.
"Ett av de tydligaste exemplen på detta är hur operasångaren Loa Falkman högljutt fick sparken från uppdraget att framföra Nyårsklockorna i Sveriges Television eftersom han medverkade i en reklamfilm. Strax därefter utsåg SVT ett populärt äkta par till årets julvärdar som figurerade i reklamsammanhang så gott som på heltid. Men de var ju populära(re) och därmed, well, mer jämlika", skriver Andres och lägger till:
"På samma premisser leder ansiktet utåt för 'nästa generations luftrenare', alltså Pernilla Wahlgren, 'Allsång på Skansen'. Resultatet? Korta ögonblick av populistisk tillfredsställelse på bekostnad av konsekvent tillit i allmänhetens tjänst."
SVT:s svar efter kritiken
SVT insisterade på att man fått Pernilla att avstå från sina reklamsamarbeten under veckorna som Allsång på Skansen pågick.
VIDEOS FRÅN svenskdam
– Vi har en väldigt tydligt kommunicerad policy att våra programledare inte får vara inblandade i några reklamsamarbeten under tiden de är aktuella i rutan. Inte heller några veckor innan eller några veckor efter, har, har Camilla Hagert, presschef för företagsfrågor på SVT, sagt till GP: